Wanneer ik bij bedrijven en organisaties mag spreken over Hostmanschip, klantgerichtheid en gastvriendelijkheid, komt ‘meer complimenten geven’ altijd aanbod. Meestal vraag ik aan de zaal hoeveel mensen de afgelopen 24 uur een compliment hebben gekregen. Dit levert vaak een handjevol reacties op. Wanneer ik vraag “wie heeft een compliment gegeven”, steken ook maar een paar mensen hun hand op. Op mijn vraag wat een compliment met je doet, krijg ik eigenlijk altijd positieve reacties terug als “daar wordt ik blij van”,”het geeft mij zelfvertrouwen’, “een goed gevoel’, “energie”etcetc. Kortom een motivator van jewelste die het altijd goed doet bij medewerkers. En toch doen we dit heel weinig.
De eerste 7-8 jaar bij Landal was ik hier als commercieel directeur ook niet goed in. Sterker, er moest gewerkt worden vond ik, het was immers druk, de concurrentie was hard dus “niet lullen maar poetsen”, werk aan de winkel en niet ouwehoeren dus.
Totdat een 18-jarige stagiair tegen me zei: “Bas, er gaan toch ook dingen goed in het bedrijf”? Dit was voor mij een soort ‘wake-up call’om hier meer op te letten. Om je successen te vieren en je waardering uit te spreken als het goed ging. Ik ben daarna veel bewuster gaan kijken naar de positieve dingen i.p.v me te ergeren aan wat niet goed was. Goed in mijn ogen trouwens want soms leg je voor jezelf de lat op 120 terwijl 100 ook heel goed kan zijn. Daarnaast ben ik ook heel bewust meer complimenten gaan geven en heb ervaren dat dit nèt zo leuk is als complimenten krijgen! Je ziet namelijk direct het effect van je woorden terug op het gezicht van diegene die je de complimenten hebt gegeven. Regelmatig trokken we op vrijdag een flesje wijn open op de afdeling om de drukke week af te sluiten. Een perfect moment waar ‘de hierachie’( die er altijd is, of het nou wilt of niet) minder een rol speelde en waarbij het compliment nòg meer ‘binnen kwam’. ‘Dank voor je zinzet deze week’, ‘Goed gewerkt allemaal’, ‘wat hebben we een TOP week gehad, dank!!’ De collega’s vlogen met een glimlach het weekend in en op maandag zag ik ze weer terug. Met passie, plezier en toewijding!
Complimenten geven bevordert de werksfeer en zorgt voor een warme cultuur. Het hoort bij een ‘Hostmanship cultuur waarbinnen mensen gewaardeerd worden en zich gerespecteerd voelen. Het brengt bedrijven verder, zorgt voor minder verloop, lager ziekte verzuim en een betere sfeer. Best gek dat we het desalniettemin zo weinig doen in het bedrijfsleven (en thuis ook trouwens…) Daarom daag ik jou uit.
Ik daag je uit om vanaf NU ELKE dag één collega in jouw bedrijf/organisatie, een compliment te geven. Één compliment PER DAG. De helft van alle lezers van deze column gaat dat niet lukken trouwens. Teveel moeite, vergeten, druk druk. Benieuwd bij welke helft jij hoort of wilt horen. Ik begin vast door Walter Jonker een compliment te geven voor dit magazine: veel tips en bovenop de recreatieve ontwikkelingen.
Succes met complimenten geven…ééntje..per dag
Bas Hoogland was 19 jaar commercieel Directeur van Landal GreenParks. Tegenwoordig is hij gastheer van ‘De Heerlijkheid Vijlen’, een bijzonder vakwerk huis dat hij verhuurt aan families tot 14 pers.. Daarnaast adviseert hij recreatiebedrijven op het gebied van marketing en productontwikkeling én is een veelgevraagd spreker over klantvriendelijkheid.
www.bashoogland.com
Vergelijkbaar nieuws
Outstanding tilt glamping naar nieuwe hoogte
“De waterrecreatie zou een voorbeeld moeten nemen aan de verblijfsrecreatie”
Luxe kamperen in de lift ondanks huidige situatie
Toeristenbelasting stijgt in Nederland met gemiddeld 8,1%
De Digitale Spellenbox maakt vakanties nog leuker
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.