Receptie van de toekomst – Nederland kent verschillende typen recreatiebedrijven, met elk hun eigen doelgroep. Een receptie moet dan ook aansluiten bij de specifieke doelgroep en hun wensen en beeldvorming. Verwacht men een basic service of juist luxe en ontzorgende service?
De online, en de fysieke receptie van de toekomst
Een vakantiebeleving en daarmee de ‘customer journey’ begint eigenlijk al bij de reservering van de vakantie. Wij spreken daarom van een online receptie en een fysieke receptie. Voor het ene bedrijf geldt een uitgebreide receptie en voor het andere bedrijf volstaat men met een servicedesk. Kan er online gereserveerd worden, worden toegangspassen toegestuurd of wordt men verzocht aan de balie het e.e.a. af te halen. Indien toegangspassen worden toegestuurd kan men denken aan fysieke kaartjes of bijvoorbeeld een QR-code. Ook even voor vertrek een reminder sturen dat men alles heeft gepakt en informatie over verkeersomstandigheden zijn een onderdeel van de ‘customer journey’.
De eerste (en laatste) indruk
De beleving van het vakantiepark begint dus al thuis. Dit wordt versterkt bij aankomst van de gast op het vakantiepark. Rijdt men langs het park, de parkeerplaats voor de receptie op, dan moet dit al een belevingsversterkend gevoel geven. Het moet geen afbreuk doen aan de beleving omdat de bewegwijzering bijvoorbeeld onvoldoende is, of dat er afval in direct zicht is voor de receptie.
De fysieke receptie is daarom in onze ogen één van de belangrijkste stappen in deze ‘customer journey’. De uitstraling van de buitenzijde van de receptie is je visitekaartje en dient mensen een goed en vertrouwd gevoel te geven. Ook na hun plezierige verblijf bezoeken de gasten als laatste contactpunt de receptie en de parkeerplaats. Het is dus het eerste en laatste fysieke deel van een vakantiebeleving van het vakantiepark.
Case: Receptie Camping Zonneweelde
Sinds medio april heeft Camping Zonneweelde een nieuw centrumgebouw. Waar men vroeger om de schuur, ingericht als winkel en horeca, en langs de milieustraat reden om bij de receptie te komen welke aan de bedrijfswoning was gepositioneerd wordt dit sinds dit jaar anders!
De oude entree van het bedrijf was voor Camping Zonneweelde niet meer wenselijk. Dit paste niet meer bij de gewenste uitstraling die Martin en Maaike Basting hebben voor Camping Zonneweelde. Samen met Martin en Maaike hebben Ralph Willemsen en Jendero Gielians van K3H Architecten ervoor gekozen om de receptie in het centrumgebouw te positioneren en het centrumgebouw te vergroten.
Receptie van de toekomst is een ‘blending van beleving’
Vanaf de parkeerplaats is de receptie duidelijk herkenbaar door een open uitstraling. De receptie is startpunt voor meerdere functies in het centrumgebouw, zoals ontvangstruimte, horeca, lounge-ruimte, shop en overdekt spelen.
Door functies in elkaar te weven ontstaat een ‘blending’ van beleving! De gast ervaart in één oogopslag wat het centrumgebouw te bieden heeft. Bij aankomst op de parkeerplaats kenmerkt de receptie zich door een open en transparante structuur waardoor mensen niet gestuurd of getriggerd hoeven te worden door borden, pijlen et cetera.
Het eerste echte persoonlijke contact ontstaat al doordat de betrokken eigenaar iedereen zelf welkom heet bij de slagboom. Kinderen zullen na een lange autorit enthousiast worden omdat het buitenbad bij aankomst meteen zichtbaar is; en het overdekt spelen bij binnenkomst in de receptie.
Bij binnenkomst kan men zich melden aan de receptie waar de receptiedames staand de gasten ontvangen, waarbij de gast en medewerker relatief dicht bij elkaar staan om geen afstandelijk gevoel te creëren. In de toekomst kunnen hier eventueel servicedesk geplaatst worden.
Alternatief: zelf inchecken bij de receptie van de toekomst
Men kan ook zelf inchecken bij een selfservicezuil zoals je tegenwoordig ook je bestelling bij de MacDonalds kunt doen. Het traditionele inchecken kan dus nog steeds, maar de verwachting is dat veel gasten zelf via de zuil inchecken en vervolgens automatisch een toegangsbewijs voor de slagboom ontvangen.
Op een later moment kan de gast terugkomen voor informatie over het park of omgeving. Dus in plaats van dat de receptie bepaalt wanneer de gast informatie krijgt aangeboden, mag de gast dat nu zelf beslissen.
Door het blenden van de ruimtes en funshop in de lobby / lounge zal de gast naar alle waarschijnlijkheid eerst rond gaan lopen en even plaats nemen om te genieten van een drankje om daarna pas aan inchecken te denken.
In de receptie is op meerdere manieren aangegeven wat er in de buurt te doen is, zoals bijvoorbeeld een narrowcasting gekoppeld aan infosite VVV en een PresTop-touchtafel.
Meer informatie: www.k3h.nl
Vergelijkbaar nieuws
“Gasten willen ervaringen die ‘instagrammable’ zijn” – New Concept Housing
Een bak zand en wat water! Het zijn de ingrediënten voor een leuk dagje uit #Trendwatch
Consolidatie en onderscheidend vermogen zijn trends in recreatief vastgoed
Verhoog uw omzet per klant
Recepties op vakantieparken: Tijd voor vernieuwing!
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.