Nederlandse vakantieganger op zoek naar flexibiliteit en zekerheid
Ondanks de coronacrisis blijft vakantie nog altijd belangrijk voor Nederlanders. Een meerderheid wil daarom de komende jaren gewoon op vakantie blijven gaan. Zekerheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke keuzecriteria.
Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism half juni – na de versoepeling van de reisbeperkingen – heeft uitgevoerd naar de impact van de coronacrisis op het vakantiegedrag. Het onderzoek diende mede als input voor een update van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030.
Zeven op de tien Nederlanders vindt vakantie belangrijk
Weliswaar iets lager dan voor de crisis, maar nog altijd vindt een grote meerderheid van de Nederlanders vakanties belangrijk (71%). En hoewel de vakantieplannen voor deze zomer door alle onzekerheid rond het coronacrisis op een lager niveau liggen dan normaal, verwacht 74% van de Nederlanders de komende jaren wel op vakantie te gaan. Zo’n 16% van de Nederlanders geeft aan de komende jaren waarschijnlijk/ beslist niet
(meer) op vakantie te gaan en 10% weet het nog niet. Van de groep die de komende jaren wel op vakantie wil gaan verwacht bijna 50% even vaak te gaan als voor de coronacrisis, 43% wat minder vaak en 7% vaker. Met name onder lagere welstandsklassen is het aandeel dat niet meer op vakantie verwacht te gaan relatief groot (25%).
Vakantieganger gaat voor zekerheid en flexibiliteit
Het zorgeloze van vakanties is er voor de komende jaren wel een beetje van af. Zes op de tien vakantiegangers zegt als gevolg van de coronacrisis minder zorgeloos op vakantie te gaan. Met name senioren en vrouwen geven dit aan. Als gevolg van de onzekerheid rond de coronacrisis gaat de vakantieganger de komende jaren voor zekerheid en flexibiliteit. Zo worden landen waar de gezondheidzorg op een laag niveau staat gemeden (70%).
Zo’n 80% zegt zich vooraf goed te gaan verdiepen in de gezondheidsrisico’s / coronamaatregelen van het land waar ze naar toe gaan. Twee derde is van plan om niet meer ruim van te voren te boeken en 70% geeft aan de annuleringsvoorwaarden beter te gaan lezen dan voorheen. Ruim 80% vindt het verder belangrijk dat er onderweg en op de bestemming extra aandacht is voor hygiëne / dat er extra wordt schoongemaakt.
Met dank aan: Kees van de Most van
www.trends-tourism.nl/nl
Vergelijkbaar nieuws
Doelgerichte design en inrichting versterken het ultieme vakantiegevoel
‘Interieur krijgt ook functie in communicatie duurzaamheidsbeleid’ In de vakantie- woning wil de gast verrast worden
Volop initiatieven rondom ‘Vakantie in eigen land’
Apeldoornse horecaondernemers realiseren pop-up terras in het Oranjepark
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.