Ineens stond het er. Een pop-up camping met zeventig luxe Glamping-accommodaties in de bossen van Hoenderloo: Glamp Outdoor Camp Veluwe. Het verhaal hierachter horen we van Danny Paerl, directeur/eigenaar van Bungalowpark Hoenderloo en Glamp Outdoor Camp Veluwe. Zijn gedrevenheid en passie voor het recreatievak druipt er vanaf.
Hij vertelt eerst iets over de historie. Nadat acht jaar geleden een bosperceel, grenzend aan het bungalowpark was verworven, werd afgelopen jaar de bestemmingsplanwijziging onherroepelijk. Maar helaas, de beoogde investeerder voor de parkuitbreiding trok zich op het laatste moment terug. En precies op het goede moment kwam hij in contact met Wouter Leuven, eigenaar van Camp Solutions. Deze leverancier van tenten en glamping-structures zag door de Corona-crisis een heel festivalseizoen in duigen vallen.
Wouter en Danny besloten samen een pop-up camping te realiseren om tegemoet te komen aan de verwachte binnenlandse vraag naar avontuurlijke vakanties. Tweehonderd tenten, die samen zeventig accommodaties voor stellen en gezinnen vormden, werden in allerijl op het vrijliggende bosperceel geplaatst. Paden werden uitgemaaid en sfeervol verlicht, sanitair en riolering aangelegd en het vakantieseizoen kon beginnen.
Wat is voor jullie de meest succesvolle innovatie geweest?
Danny benoemt twee aspecten die het succes van Glamp Outdoor Camp Veluwe verklaren. Allereerst het principe van zo min mogelijk zelf willen doen en samen met partners de onderneming tot een succes maken. Zo werd onder andere samenwerking gezocht voor de horeca en voor het activiteitenaanbod. Een tweede innovatie waar hij erg over te spreken is, is het schrappen van de receptie. Contacten verlopen grotendeels via whatsapp: ‘on demand’. Is er iets, dan komt de campcrew naar de gasten toe.
Op welke problemen
ben je gestuit ?
Met zo’n vliegende start van een nieuw recreatieconcept is er geen tijd geweest voor grote missers of problemen. Dit zie je ook terug in de tientallen positieve reviews. De drukte die hen overviel en het grote aantal bedden wat moest worden opgemaakt, zijn Danny nog het meest bijgebleven als hem naar de andere kant van het succes wordt gevraagd.
Hij benadrukt ook dat de festivalervaring van Camp Solution en hun snelheid van handelen, waarbij de klantbeleving voorop staat, voor hem een eye-opener is geweest.
Hoe ervaar je de relatie met de gemeente?
“Omdat na jarenlang voorbereiding het bestemmingsplan kant-en-klaar was voor verblijfsrecreatie hoefde er eigenlijk niet meer iets speciaal geregeld te worden. De gemeente reageerde enthousiast op de nieuwe activiteiten en hun support heb ik als stimulerend ervaren.”
Hoe kijk je naar de toekomst van het bedrijf en welke plannen hebben jullie?
Danny vertelt dat ze op de eigen locatie nieuwe glamping-structures, zoals hotelkamerhuisjes willen realiseren. Verder willen ze het ‘glamping’concept uitrollen. Tijdens Glampspiration, een door henzelf georganiseerd event waarbij men kon kennismaken met verschillende glamping-structures, zijn de eerste contacten gelegd. Op dit moment is hij met een tiental terreineigenaren in gesprek en verwacht komend jaar op zo’n zeven nieuwe plekken een ‘pop-up-glamping’ te kunnen realiseren. Daarbij zijn er varianten mogelijk van semi-permanente glamping-structures die zo’n zes jaar op dezelfde plek kunnen blijven staan, maar ook het realiseren van tijdelijke accommodaties die ieder jaar opnieuw opgebouwd en afgebroken kunnen worden, behoort tot de mogelijkheden. Bedrijven kunnen zonder investering instappen en meedelen in de winst.
Kun je iets noemen wat de Nederlandse Recreatiesector nog mist?
Wat Danny Paerl vooral afgelopen jaar heeft geleerd, is leren denken als een evenementenorganisator. Hiermee bedoelt hij dat je niet moet beginnen met functionaliteit en efficiency, maar de klantbeleving voorop moet stellen. Als voorbeeld geeft hij aan dat een traditionele recreatie-aanbieder graag kiest voor gemakkelijke stapelbare terrasstoelen, maar je échte sfeer en beleving eerder bereikt met een leuke strandstoel, ook al is die misschien wat minder praktisch.
Tot slot, heb je een stokpaardje waarmee je graag wilt afsluiten?
Danny Paerl geeft aan dat hij innovatieve recreatieconcepten belangrijk vindt. Er zijn nog talloze te ontsluiten niche-markten, als je maar op een andere manier tegen gastheerschap durft aan te kijken. “In plaats van een receptie, waar de klant naar toe moet komen, kun je ook kiezen voor een campcrew die naar de gast toekomt.”
En zo is het.
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.