Zodra er een crisis uitbreekt zien wij veel meer beweging in de markt dan bij goede economische vooruitzichten. De noodzaak om te veranderen is groot wanneer de afzet stagneert of zelfs helemaal stil komt te vallen. Mede door corona is dat fenomeen niet alleen meer weggelegd voor producenten, maar voor het eerst in de geschiedenis ook voor bepaalde sectoren in de toeristische en recreatieve markt.
Outdoor en de Evenementen branche zijn gewoonweg op slot gegaan. Groepsaccommodaties gesloten en bioscopen maar ook Indoor Speeltuinen, Familie Entertainment Centers (FEC) zien hun klandizie overlopen naar Netflix en Videoland vanwege de avondklok. De horeca heeft nagenoeg helemaal niets meer kunnen betekenen behalve hier en daar een Koffie to Go en drijven hun vaste clientèle naar platforms als thuisbezorgd, Hello fresh Crips of een van de vele regionale en lokale foodserviceinitiatieven. Een bier- of wijnproeverij is een online gebeurtenis geworden, nog niet te spreken over het bezoeken van een Vakbeurs wat veranderd is in een virtuele namaakwereld. Neen er is meer aan de hand dan we denken.
Onder druk wordt alles vloeibaar
Velen zijn een nieuwe richting ingeslagen en opeens is het bezorgen wel serieuze business en een laatste strohalm. Enkele nieuwe initiatieven zijn ontstaan vanuit noodzaak of interesse in een andere branche. Toch zijn er ook sectoren die welvaren bij deze situatie zoals de verblijfsrecreatie, delicatessezaken en foodservices die al twee seizoenen lang op een grote klandizie mogen rekenen ondanks dat buitelanders het laten afweten. Innovatie komt niet alleen van binnenuit maar ook van buiten onze sector.
Wekelijks worden wij van Pleisureworld benaderd voor onze expertise en kennis van unieke nieuwe innovaties en producten voor de leisure industrie. De vraag die meestal gesteld wordt is of er wel potentiële kopers zijn en hoe groot die markt dan wel is? Niemand kent de markt beter dan Hans van Leeuwen die al meer dan veertig jaar als een ongeleid projectiel de boel op scherp weet te zetten en te verbinden. In mijn vroegere bestaan van Mega Sport & Recreatie hebben wij voor miljoenen unieke spelconcepten en nieuwe attracties geleverd in binnen- en buitenland. Vele CenterParcs en Landal locaties hebben hun eerste klimwanden, Indoorspeeltuinen, midgetgolfbanen en Cycle centers met skelters afgenomen. Bijna alle campings in Nederland, België en heel veel in Duitsland zijn klant geweest. De laatste twintig jaar hebben wij diverse leveranciers via het platform Top Partners Pleisureworld bijgestaan met hun succesvolle introductie. Denk aan bedrijven zoals ENECO – Antea Groep – Auping – Whirlpool – Atag – Eibe – Kompan – Van Egdom – JoraVIsion – VCS Verstappen – SIDIJK – Ameco – Seijsener Recreatie techniek – AICN – Stratech – Every Office – De Haan – en vele anderen. Kijk voor een totaaloverzicht van Pleisureworld Top Partners op www.pleisureworld.nl/ top-partners-overzicht.
Met onze voeten in de klei en het gezicht naar de gast
Een oplettende lezer heeft gezien dat wij dit jaar als Adviseur-Expert en Recreatieadviseur het nieuwe Resort van PUUR Exloo op de kaart hebben gezet met het nieuwe principe van een receptieloze aankomst. Landal is de gelukkige die dit als Touroperator mag verhuren. Op dit moment kent dit resort de hoogste NPS Score en met een 9.1 ook de hoogste review score van de gast. Een ander mooi verhaal is te vinden bij Buitengoed de Boomgaard in Bunnik. Fantastisch hoe zo’n bedrijf de transitie doormaakt van een typisch standaard SVR Camping tot een Urban City Resort. Met unieke verblijfsaccommodaties gecombineerd met natuurlijk buitenspelen en weet daarmee in te spelen op de COVID-perikelen. En passant heeft men het verlies als trouw- en event locatie binnen een seizoen geheel weten te compenseren door een pragmatische aanpak en vernieuwing van het aanbod door zich te profileren als de ‘Parel van Utrecht’. Enkele van de 7 Trends & Innovaties zijn dan ook terug te vinden op deze bijzondere locatie midden in het land, gelegen aan een 12 baan snelweg.
Als derde troste advies opdracht helpen wij van ’t Woutershok een van de meest bijzondere natuurlijke vakantie resorts te maken met een natuurlijke belevenis. Hier zullen de eerste standaard Glamping Tenten voorzien worden van een volledige luxe look and feel met hotel interieur. Bij alle projecten die eenmaal in de basis zijn aangepakt (Agile) komt vervolgens ons marketing projectteam in actie. Pleisureworld werkt al jaren met specialisten samen om daarmee de totale belevenis naar een hoger plan te tillen met als gevolg een hogere bezetting, meer bezoekers en extra inkomsten. Veel van de huidige Trends & Innovaties komen mede voort uit onze expertise en kennis van de branche.
Top 3 – Waarom dit kansrijke trends zijn van 2021
Trend 1:
Het buitenleven; een vakantie optrekje zonder terras is ondenkbaar
Mede door de klimaatverandering, het jaar rond exploiteren in combinatie met het genieten in de buitenlucht heeft ervoor gezorgd dat er meer aandacht is voor het terras. De consument is thuis ook al van alle gemakken voorzien met een buiten keuken, hot tub en verwarmd terras. Waarom dan niet ook op vakantie. Hoe leuk is het om buiten onder een afdakje met heater en een dekentje genieten van een wijntje? En vergeet dat dekentje niet! De standaard 30×30 grijze betontegels met daarop een plastic tafel van 80cm – 120cm van wit of groene kleur vind je alleen nog bij kansarme recreatiebedrijven. Als wij kijken naar de ontwikkelingen van de laatste twee jaar zien wij een duidelijke hang naar een terras met openhaard annex barbecue als verlengde van de woonkamer. Het beste voorbeeld hiervan vind je ongetwijfeld bij Buitenhof De Leistert gelegen in Roggel midden Limburg en sinds kort te vinden in het verhuur programma van Roompot. Het zijn vooral de wat kleinere luxe accommodaties die hier een voorbeeldfunctie vervullen. De buiten sauna, hot tub, outdoor kitchen met Green Eg is allang geen uitzondering meer. Maar ook zien wij speeltuinen voor kleine kinderen gecombineerd aan het terras van de bungalows. Het is niet voor niets dat er sinds twee jaar een gespecialiseerd bedrijf op de markt is gekomen dat zich volledig richt op het terras van het vakantiepark. Een kleine opsomming voor een betere beleving en seizoen verlenging. Daarbij zit ik nog te wachten op de eerste accommodaties die slechts een mini kitchen hebben (short-stay) maar wel een professionele buitenkeuken.
– Hot-Tub; uniek en zorg voor schaarste door slechts een of twee aan te bieden
– Buitenkeuken; kan eventueel als extra boekoptie worden toegevoegd in het boekingsproces
– Terrasoverkapping wint terrein in plaats van een parasol
– Indirecte verwarming door Electrische Heaters
– Designmeubilair en geen plastic standaard rommel
Trend 2:
Eten bezorgen, het nieuwe normaal op vakantie
We kunnen er niet meer omheen! Aanbieders als Thuisbezorgd – Uber Eats – Delivero maken enorme grote sprongen van wel meer dan 35% omzetstijging in bezorgen aan huis. In Amsterdam zijn zelfs al speciale afhaal keukens ontstaan op industrieterreinen die zich volledig op het thuisbezorgd hebben gelegd. Hun huidige restaurant, half open, half gesloten door de Corona levert al een tijdje niet veel meer op. Het zal na de crisis niet vreemd zijn als er een restaurant is dat haar deuren opent en het eten dan kan worden besteld via een bezorgdienst die het dan uitserveert. Een echte keuken is niet meer nodig. Ook vanuit andere richtingen zien wij meer aandacht voor een nieuwe afzetmarkt, het vakantiepark! Doordat de consument eraan gewend is thuis te bestellen voor eten en boodschappen is er geen drempel meer of een soort schaamtegevoel. Gelijke trend met deze ontwikkeling is het ‘cashless payment’, contactloos betalen. Het antwoord dat een recreatiebedrijf hierop moet geven is de mogelijkheid voor directe bestellingen, het liefst via zijn eigen onlinekanalen voor extra service en omzet. Er zijn enorm veel ontwikkelingen gaande waarbij mijn advies geldt om op tijd aan te haken. Spring nu op de trein want de consument is er klaar voor en kiest voor gemak. Een mooi voorbeeld van de vele initiatieven die er zijn is het concept huisjebezorgd.nl. Dit wordt gedraaid door verschillende horecalocaties die op de diverse vakantieparken actief zijn. Het concept is verder doorontwikkeld gedurende de afgelopen maanden en men wilt dit verder uitrollen om het ook bij andere ondernemers onder de aandacht kunnen brengen.
+ sluit aan bij een online platform voor verkoop mogelijkheden
+ kies bij voorkeur verbinding met de regio en lokaal
+ gemiddelde provisie bedraagt 5- 10 %, exclusief onderhoud webshop en transactiekosten
+ bezorgkosten ca. € 5.- boven het niveau van grote spelers als Thuisbezorgd – Uber Eats- Delivero
+ denk aan Pre-Aankomst Up-Sell voor uw gasten
+ vergeet uw promotie niet in vakantiehuisje, bungalow of villa
+ denk ook aan een kadoo winkel, gasten nemen graag wat mee naar huis
Trend 3:
Receptie loze aankomst
Digitale technologieën en online gaming, Streaming, professionele Hotel en Hospitality TV. Zowat iedereen heeft thuis al een abonnement op Spotify, Videoland, Star*, Netflix en uiteraard zijn en nog tal van andere streaming diensten. Wie wil er nou niet zijn favoriete serie volgen op vakantie. Het kan, mits de wifi bandsnelheid voldoende is. Glasvezel is uiteraard het allerbeste. Heeft u al eens meegemaakt tijdens uw verblijf dat u kon inloggen op de account van uw voorgangers? Ja, deze streamingdiensten zorgen voor een nieuwe dimensie door aanpassingen in het basispakket van een vakantie. Ik heb met eigen ogen gezien dat een familie met 3 kinderen de spullen nog niet had uitgeladen en de kids al met IPad op bank, allen met hun eigen account, filmpjes keken. Het was meteen rustig en zo zie je maar dat deze nieuwe diensten onderdeel uitmaken van het consumentengedrag op vakantie en dit er meer dan bij hoort. Niet onbelangrijk is de informatie via de TV in de slaapkamers. Hier zit voornamelijk een klantvriendelijkheid aspect in maar ook een extra service voor lokale informatie voor de gast. Het is door onderzoek bekend dat een gast zich graag tijdens de start van het verblijf ter plaatse oriënteert. Een Hotel TV oplossing biedt vele mogelijkheden. Veel verder gaat het al met een receptie loze aankomst met mobiele deursloten met een code. Wat te denken van domotica waarbij je via je smartphone of een dedicated tablet bijvoorbeeld het licht kunt bedienen. Nu richt men zich met name op de voordeur maar er zijn volop mogelijkheden die je kunt doortrekken naar de slaapkamers, mobiel opladen via het nachtkastje naast je bed, elektrische oplaadpaal, fietsenstalling en nog veel meer. Bedrijven zoals Heldenvan. nu internetdiensten en H-Control, deursloten met codes zijn een belangrijke speler. GuestCompass is de partij die een app of mobiel kanaal levert om alles te verbinden waarbij Libelnet de ontbrekende schakel is om dit allemaal via API’s te connecten. Kijk eens naar het verhaal van Samsung dat laat weten dat gasten Wifi belangrijker vinden dan hun bed; www.samsung.com/nl/evolve/ knowledge/hotel-innovatie/
Dit is onze top 7
1e plaats;
Buiten spelen & leven – Oerrspelen, terrasverwarming, dekentje en lekkere stoel
2e plaats;
Eten bezorgen tot in de tent of de bungalow, liefst lokaal
3e plaats;
Receptie loze aankomst met Hotel TV en Gast App en niet meer wachten op je sleutel
4e plaats;
Pumptrack baan mag niet meer ontbreken op een vakantiepark, net als Bootcamp
5e plaats;
Opmars van de Padeltennisbaan
6e plaats;
Luxe van thuis, Quooker, Sunshower, Netflix, Videoland en de SONOS
7e plaats;
Retro trends, tennisbaan, gezelschapspellen, wandelen en fietsen en kleinschaligheid
Vergelijkbaar nieuws
“Alles wat herkenbaar is bevalt”
Verslag Praktijkdag Pleisureworld Ecolodges, Woodies en Tiny Houses
Shaping a better world
Uitdagend speelveld voor Nederlandse vakantieparken
Pay Per Use - De gast betaalt de (energie)rekening
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.