Enige Aloë vera kwekerij start met tours voor ‘Puur Natuur’ experience
Steeds vaker kregen Freek Wesstein en zijn compagnons telefoontjes van kopers van de potplanten. “Kan ik de Aloë vera plant gebruiken op mijn huid of kan ik het eten?” Op reis in Zuid-Afrika ontdekten ze zelf gave wijnexperiences bij boerderijen en realiseerden zich: “Dat kan met Aloë vera ook!” De potplantkwekerij werd 1,5 jaar geleden omgedoopt tot Dr. Green en sinds eind 2021 is de kas in Westland maandelijks te bezoeken (indien de op dat moment geldende coronamaatregelen dit toelaten).
Kwekerij Dr. Green is op zichzelf al een ondernemersverhaal. Het bedrijf wordt gerund door een vijf jongeren (de oudste medewerker is 29 red.) en zo’n 50 scholieren. Wesstein kwam als puber voor een bijbaan in de voorgaande kwekerij werken, die hij nu samen met compagnons voortzet. Hij is momenteel de strateeg van het stel en pas 27 jaar. Als geboren tuinderzoon koos hij voor een leven als ondernemer met inmiddels een eigen kwekerij boven doorstuderen. Zijn aanstekelijke drive wil hij dan ook inzetten om meer mensen bekender te maken met deze plant.
“We willen mensen vooral bewust maken wat de kracht van de natuur is,’’ vertelt hij. “Net als dat sommigen niet weten dat melk van de koe komt, weten velen niet dat huisverzorgingsproducten van planten komen. Aloë vera is een oerplant met een geneeskrachtige werking. Wij halen onze stekjes uit Midden-Amerika en laten deze tot volwaardige planten uitgroeien in zo’n 1,5 jaar tijd. We telen, net als veel andere bedrijven in de gemeente Westland, onder glas. In de kas kunnen we een uniek klimaat nabootsen.”
Bezoekers aan de kas van Dr. Green’s zijn meestal nog niet eerder in een kwekerij geweest. “Voor mensen uit het Westland zijn kassen heel normaal, maar voor de meesten mensen is het ver van hun bed. Toch gebeuren er magische dingen,’’ stelt de jonge ondernemer. Bloemen, planten, tomaten, paprika’s, fruit, wasabi en ook de cressen (kleine kiemplantjes) van Koppert Cress gaan de hele wereld over. De glastuinbouwgemeente blijft dan ook niet onopgemerkt. Recent bracht reiscoryfee Tom Waes een bezoek aan Westland en ook National Geographic versloeg wereldwijd van deze ‘tiny country that feeds the world’. “Dat trekt bezoekers aan,’’ weet Wesstein, “waarvoor steeds meer activiteiten komen.”
“Voor mensen uit het Westland zijn kassen heel normaal, maar voor de meesten mensen is het ver van hun bed.”
BLENDER
Dr. Green stelt de ‘puur natuur’ filosofie voorop. “We zijn de enige volledige Aloë vera kwekerij van Nederland. We telen dit jaar zo’n half miljoen planten, zonder bestrijdingsmiddelen en chemie. De planten groeien relatief langzaam, dat maakt de plant gezonder. Inmiddels werken ook zo’n 30 beautysalons met stelen van onze planten’’ vertelt hij verder terwijl hij met een mes een stengel opensnijdt. “Door het open te snijden en direct op de huid aan te brengen kun je rimpels tegengaan, acné of eczeem behandelen en in je haar gebruiken. Eventueel kun je de plant ook in de blender stoppen. De pulp kun je gebruiken als gel. De allerduurste cosmetische producten bevatten een miniconcentraat, dat is chemisch gefilterd. En er worden nog 300 bij-ingrediënten toegevoegd. Puur natuur is vaak beter! Op onze website zijn recepten met gel te vinden.” Wesstein droomt van een beautysalon in de kwekerij; “zodat je met uitzicht op het gewas je behandeling krijgt. De cirkel wordt dan als het ware rond.”
Als eerst start Dr. Green met rondleidingen die iedere maand gaan plaats vinden. “Naast een kijkje in de kas, gaan de deelnemers zelf aan de slag met de plant. Zo ervaart iedereen wat je met de plant kunt. Via de webshop kun je de stelen erna bijbestellen.” Kijk voor data en meer recepten op: www.drgreen.nl
Bronvermelding: foto’s Dr. Green Jo-ann Groenewegen
Vergelijkbaar nieuws
Met de juiste groenvoorziening investeren in mens, milieu en maatschappij
Groen investeren in toerisme
Roompot aardig op weg om 50% minder restafval te hebben in 2030
Lessen van een duurzame groepsaccommodatie op Texel
“Met BuitenLand proberen we een wereld te creëren waar we zelf ook oud willen worden”
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.