De Recreatie Vakbeurs was voor velen succesvol en inspirerend. Niet alleen was er voldoende inspiratie op gebied van overnachtingsmogelijkheden, ook het aanbod zakelijke dienstverlening was zeer uitgebreid. Een optimale gastbeleving creeren voor de gast stond al even hoog op het verlanglijstje. Als geen ander vallen daaronder informatiekanalen en de zogeheten gastenapps. Als het gaat om apps voor gasten zijn er vele mogelijkheden, echter blijkt dat er veel onduidelijkheid en vragen zijn bij de recreatieondernemers omtrent de verschillen tussen apps. Marielle van Slooten van online marketingbureau TenZer legt de verschillen uit om zo de ondernemer te helpen bij het vinden van een app die bij je past.
Wat voor soorten apps zijn er?
“Er zijn grofweg 3 soorten apps; webapps, containerapps en native apps. De verschillen lopen zeer uiteen, zowel in techniek als in de mogelijkheden en prijzen.
Een webapp is als het ware een mobile website in een ‘app-jasje’. Een gast zal dus altijd met behulp van een QR-code of link naar internet gaan om de app online te bekijken. Het sturen van pushberichten is veelal ook niet mogelijk en de webapp zal ook nooit in een appstore staan. Het kan dus verwarrend zijn voor een gast wanneer je de app promoot, aangezien de meeste consumenten in eerste instantie bij het woord “app” aan de appstore denken. Wanneer je een goede responsive website hebt, kun je je ook afvragen of een webapp voldoende meerwaarde biedt voor je gast.
Een containerapp is een app in een app. Een gast zal altijd eerst de app van de leverancier moeten downloaden en vervolgens het betreffende bedrijf opzoeken. Het is mogelijk dat de gast eerst een lijst ziet met alle klanten van de leverancier: jouw concurrenten. We hebben gemerkt dat bij het sturen van pushberichten het nog wel eens mis gaat wanneer een gast meerdere apps van één leverancier heeft geïnstalleerd op zijn of haar telefoon. Stel een gast heeft zowel bedrijf A als bedrijf B geïnstalleerd en bedrijf B als laatste bekeken. Wanneer bedrijf A een pushbericht stuurt, opent veelal de app van bedrijf B omdat deze als laatste is bekeken. Dat kan dus verwarrend zijn voor een gast.
Tot slot de native app. Dit is een ‘echte’ app die speciaal voor 1 bedrijf wordt ontwikkeld. Een gast kan gewoon naar de appstore gaan en zoeken op de bedrijfsnaam en direct de juiste app downloaden. Ook bij het versturen van pushberichten zal nooit verwarring ontstaan omdat er geen andere bedrijven aan gekoppeld zijn.”
Waar moet je op letten bij het aanschaffen van een app?
“Maak vooraf een wensenlijstje en beschrijf welke functies je in de app wilt hebben, denk aan broodjes bestellen, animatieprogramma, teksten, etc. Bepaal ook wat voor jou belangrijk is, moet hij wel of niet in de appstores staan, wil je pushberichten versturen, wil je de informatie ook kunnen tonen op je website en in hoeverre moet hij passen bij je huisstijl. Uiteraard is het beschikbare budget uiteraard ook belangrijk.
Laat je vooraf goed informeren, zowel over de techniek als de mogelijkheden. We horen veelal van ondernemers die in de veronderstelling zijn een native app te hebben, terwijl het een containerapp of webapp is. Ook wordt er soms betaald voor maatwerk, wat enkel de integratie is van een standaard stukje code. Bekijk dus meerdere apps van de leverancier en je concurrenten en test zelf ook de verschillende mogelijkheden.”
Wat kost een app?
“Niet alleen de techniek loopt sterk uiteen, ook de prijzen van de apps. Ben je op zoek naar een goedkope app die snel online staat, dan is een webapp of containerapp een passende oplossing. Deze apps worden tegen zeer gunstige tarieven, soms zelfs gratis, aangeboden omdat het een kopie van een andere app is. Wil je graag een app die specifiek voor 1 bedrijf wordt gemaakt en beschikbaar is in alle appstores, dan liggen de prijzen wat hoger. Maatwerk en kwaliteit zijn veelal niet goedkoop.
Vergelijk het met een website, je kunt een website laten maken op basis van een (gratis) standaard template waardoor je binnen 1 dag een website hebt die exact gelijk is aan de website van je buurman. Maar wil je een website met zoek & boek oplossing die past bij je bedrijf en uniek design, dan gaan hier meer uren inzitten en is de prijs dus hoger. Het rendement van een dergelijke website is veelal ook hoger, een gast voelt zich direct thuis en boekt sneller. Indirect levert het dus ook meer op.
Het loont om te onderzoeken of er subsidiemogelijkheden zijn. Er wordt door de overheid geïnvesteerd in corona-proof digitaliseren en duurzaam ondernemen. Aangezien je fors kan gaan besparen op drukwerk (denk aan parkboekjes, invullijsten voor broodjes en het recreatieprogramma) is een app dus ook een bijdrage aan een duurzame ontwikkeling op het bedrijf.”
Heb je nog een laatste tip?
“Kijk niet alleen naar de kosten en de functies, maar ook wat het je als ondernemer gaat opleveren. Wanneer een gast via de app kan bestellen, zorgt dat voor een lagere druk op de receptie. Ook een animatieprogramma wat in de app wordt getoond (en mogelijk ook op je website) kan besparen op drukkosten en besparing van tijd van de medewerkers. Een investering kan zich dus ook op die manier terugverdienen. Kijk tot slot ook naar de het CMS, hoe gebruiksvriendelijk is die? Kun je ook op je smartphone even snel wat aanpassen? Kortom, kies voor gemak voor je gast, maar ook voor jou als ondernemer.”
Over TenZer
TenZer is dé online specialist voor de recreatiebranche. Wij hebben onder andere een VakantieApp, Zoek & Boek oplossing en BoekingsZuil ontwikkeld. Met deze 3 producten kan een gast altijd en overal zoeken, boeken, inchecken en parkinformatie lezen; thuis, onderweg en op het park. Aangevuld met onze marketing activiteiten kunnen wij onze klanten volledig ontzorgen en de gastbeleving optimaliseren.
Vergelijkbaar nieuws
Online persoonlijk maken met de juiste gastbelevingstool
Campooz onthult revolutionaire upgrade voor iconische vouwwagen
Beerze Bulten zet digitale stappen om de gast onvergetelijke herinneringen mee te geven
Van druktemonitoren en wandelplanners tot digitale speurtochten en QR-codes
Online belevenisportaal TOP-Gast zorgt voor optimale gastbeleving
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.