Dubbelinterview met Marcel Westdijk (projectmanager Routebureau Veluwe) & Wilco de Jong (voorzitter Visit Regio Barneveld en voormalig directeur van o.a. het Veluws Bureau voor Toerisme)
Vakantieregio’s profileren zich graag en vaak met een specifiek thema. Of het nu gaat om Friesland als watersportprovincie, bourgondisch Brabant met haar heerlijke café- en terrascultuur of de Bollenstreek die in het voorjaar haar tulpenpacht etaleert. Eén van de oudste vakantiegebieden van Nederland is de Veluwe, met Voorthuizen als één van de oudste toeristische vakantieplaatsen van ons land. Hier werd al in 1907 een VVV opgericht, de voorloper van de huidige Toeristische Informatiepunten.
Hoe kies je een passend thema?
Wilco de Jong, gepokt en gemazeld in city- en regio marketing, zegt: “Historie is een belangrijke factor bij de promotie van een bestemming. Zo is in deze regio bijvoorbeeld gekozen voor het thema Koninklijke Veluwe, vanwege de historische banden tussen het Koninklijk Huis met de Veluwe. De Kroondomeinen en Paleis het Loo liggen om de hoek en de koninklijke straatweg tussen Amersfoort en Apeldoorn loopt er dwars doorheen. Heel concreet is in samenwerking met het Routebureau Veluwe de ‘Route Lodewijk Napoleon’ ontwikkeld, waarmee aandacht gevestigd wordt op het feit dat Lodewijk Napoléon (Lodewijk de Goede) de eerste koning van Nederland was en hier kind aan huis was. Voorthuizen was een favoriete pleisterplaats van deze eerste koning van Nederland en mede door de door hem gefinancierde straatweg groeide de regio Barneveld uit tot een voorname toeristische bestemming. Historische uitspanningen, zoals de Echoput en Gasterij Zondag danken hun ontstaan hieraan en haken anno 2022 aan op dit koninklijke thema. Maar ook nieuwere locaties, zoals Lounge 3 bieden tegenwoordig ‘royale’ stops.”
Marcel Westdijk vult aan: “De bewegwijzering van wandel- en fietsroutes laten we aansluiten op bestaande themaroutes. Als Routebureau Veluwe zorgen we ervoor dat themaroutes geïntegreerd worden in het Veluws routenetwerk. Voorbeelden van themaroutes binnen het fietsnetwerk (met eigen bewegwijzering) zijn bijvoorbeeld de Heufse IJsselvalleiroute, de Oranjeroute en de Icoonroutes van het Fietsplatform. Deze routes lopen via de fietsknooppunten. Het wandelnetwerk heeft een ander systeem, nl. het keuzepuntensysteem. In het keuzepuntensysteem heeft elke kruising of splitsing een eigen nummer, ook wel keuzepunt genoemd. Met dit systeem van nummers kan iedereen zijn eigen wandeltocht plannen door de volgorde van de nummers samen te stellen. De lange afstandswandelingen (LAW, SP en NS-wandelingen) en themaroutes (klompenpaden en lokale routes) worden eveneens aangegeven, met een eigen markering en kleur. De wandelaar kan dus ook deze thematische (rond) wandelingen volgen, zonder afhankelijk te zijn van nummers.
Zijn er nog andere thema’s naast het Koninklijk thema waar de regio op aanhaakt?
Wilco: “De Foodvalley is een samenwerkingsverband van onder andere de Universiteit Wageningen, gemeente Barneveld, Ede en Nijkerk. In samenwerking met ondernemers en Visit Veluwe profileren wij dit gebied als “Smakelijke Veluwe”. Denk bijvoorbeeld ook aan de Smaak- en Sfeerdagen die hier georganiseerd worden. Van oudsher staat de regio Barneveld bekend om de pluimveesector die hier groots aanwezig is. En net zoals Nederland haar klompen-tulpen-molens-imago als klassiek thema moet koesteren, is voor een plaats als Barneveld de kip en het ei een belangrijke troef. Ons Rondje Barneveld leidt langs pluimveebedrijven die te bezichtigen zijn.” Marcel vult aan: “Aardig om te vertellen is dat het Rondje Barneveld één van de allereerste wandelroutes binnen het Wandelroutenetwerk Veluwe was. Inmiddels is het wandelnetwerk van de toeristische dorpen Garderen, Kootwijk, Voorthuizen, Stroe, Terschuur, de Glind, Zwartebroek en Kootwijkerbroek ook in ontwikkeling.” “En” gaat Wilco verder “het thema voedsel gaat natuurlijk veel verder. Zo is er bijvoorbeeld in de Glind al een Food-Klompenpad ontwikkeld en kun je in Pluktuin Stroe Berries zelf je fruit plukken.
Een uniforme inrichting van routebebording, informatiepanelen en welkomstpanelen realiseren lijkt me een behoorlijke klus. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Marcel: “We werken samen met tientallen organisaties, variërend van Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Geldersch Landschap en gemeenten tot Vitens, het Ministerie van Defensie en tal van particuliere grondbezitters. Én de ondernemers uiteraard. Veel ondernemers maken onderdeel uit van een route en voor sommigen zijn informatie-panelen op maat gemaakt in de huisstijl van het Routenetwerk Veluwe. Dit zijn de zgn. “ondernemerspanelen”. Ook belangrijk om te vermelden is dat we een stichting zijn, waar ook de juridische zaken goed geregeld zijn.” Wilco vult aan “We zijn bijvoorbeeld ook heel blij dat Geldersch Landschap en Kastelen partner is, waardoor unieke landgoederen zoals De Schaffelaar via het routenetwerk ontsloten kunnen worden.”
Is er tot slot nog iets wat jullie graag kwijt willen aan de ondernemers?
Marcel: “Vroeger merkte je vaak dat recreanten maar een klein wandelrondje maakten in het bos uit angst om te verdwalen. We horen nu van onze partners, zoals Landal, dat het nieuwe wandelroutenetwerk hun gasten verleidt om verder de natuur in te trekken. Daardoor wordt het bezoek beter gespreid en genieten de toeristen meer van hun wandeling en wordt hun vakantiebeleving completer.”
Wilco beaamt dit: “Én we krijgen ook van onze eigen inwoners terug dat ze in stukken van de gemeente komen die voorheen voor hen nog helemaal onbekend waren en die hun blij verrassen. Naast het wandel- en fietsroutenetwerk staan ook het hippisch netwerk en MTB-netwerk op de planning. Als je een gebied op de juiste wijze inricht en thematisch promoot, zowel via traditionele media als bebording en routefolder als online, dan hebben toeristen, inwoners én ondernemers daar baat bij.”
Relevante links voor meer informatie:
routebureauveluwe.nl, routesopdeveluwe.nl, visitveluwe.nl, visitregiobarneveld.nl, ontdekregiofoodvalley.nl
Vergelijkbaar nieuws
Drie meta-trends binnen thematisering en inrichting
Geopende Playdôme Roosendaal legt de lat hoog
Bij LEGOLAND® HOTEL Dubai staan kinderen op de eerste plaats
Candyketen Hans & Gretel opent 20e winkel
Veluwe aan Zee moet een landelijk begrip worden
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.