Uit Recreatief Totaal

Op vakantie gaan met een camper. Wie wil dat nu niet?

Geplaatst op: 13 december 2022

De afgelopen zomers zijn vakanties met campers populairder dan ooit geworden, iets dat terug te zien is in het sitebezoek van de website www.campingnavigator.com. In dit artikel gaan we dieper in op de achterliggende redenen en zoomen we in op het versneld veranderende landschap van camper- en caravan vakanties.

Het heeft uiteraard veel te maken met reisen verblijfs beperkingen als gevolg van het vervloekte coronavirus. Toen dat de kop op stak, waren we vlak daarna massaal op zoek naar het antwoord op de vraag: wat kunnen we nog wel doen met vakantie? Het antwoord bleek verrassend simpel en dicht bij huis (letterlijk). We konden nog op reis met een caravan of camper. Met camper kun je immers echt overal heen, je hebt je eigen bubbel, je hoeft er niet voor door de security bij Schiphol en je vakantie begint al bij de voordeur. kortom: alleen maar voordelen!

Cijfers van o.a. de BOVAG en dataspecialist RDC melden deze zomer dat al dat een derde meer Nederlanders sinds de uitbraak van Corona kiest voor een camper als vakantie vervoermiddel. Sinds het begin van de corona pandemie is het aantal kampeerders met zo’n 30% gestegen, oftewel zo’n 40.000. Het totaal aantal caravans en stacaravans ligt nu rond de 585.000. De meeste hiervan zijn caravans.

Vooral bij jonge gebruikers zijn campers populair. Vorig jaar kochten zo’n 6.900 personen tot 45 jaar een gebruikte camper, in 2019 waren dat er ruim 4.800. Dit is een stijging van 43%. Het aantal camperbezitters onder de consumentengroep van 18 tot 45 jaar is de afgelopen tweeënhalf jaar gestegen van 12.000 naar bijna 20.000.

Dit is ook terug te zien op de in de data van campingnavigator.com. Campingnavigator, als site al actief sinds 2007 is sinds 1 oktober onderdeel van het online publishing network Travelmark van Richard Otten, waar ook sites als glamping.nl en kids-campings.com onder vallen. Peter Doornekamp stelt dat: “Sinds de Corona crisis is het sitebezoek sowieso sterk gestegen. Je merkt dat er veel zoekvolume is van mensen op zoek naar informatie over bestemmingen en campings binnen Europa. Maar specifiek zien we ook veel meer jongeren op onze site, dan we daarvoor hadden.”

Naast het gevoel van vrijheid en bewondering voor de natuur, is het vooral “heel belangrijk” voor de Nederlandse millennials dat het plaatje ‘instagrammable’ is. De camper is dat dus iets meer dan de meer burgerlijke caravan. Er is natuurlijk een klein minpuntje. Campers zijn duur in aanschaf. Vooral als je bedenkt dat de gemiddelde consument het koopt om een paar weken of zelfs slechts enkele weekenden. Het verhuren is dan een aantrekkelijk alternatief!

Er zijn dan ook veel bedrijven op die vraag ingesprongen, waarbij je jouw camper kan verhuren. Goboony is daar één van en ze noemen zichzelf de Airbnb van camperverhuur.

Bij Goboony kun je als eigenaar je eigen camper verhuren. Je zorgt ervoor dat de camper op het juiste moment in orde en klaar staat. Goboony regelt de contracten, verzekeringen en financiële afwikkeling van klanten goed. Zo wordt je dure camper een bron van inkomsten wanneer u hem niet gebruikt.

Zoals gezegd is het concept te vergelijken met Airbnb. Als eigenaar bepaal je bij Goboony zelf wanneer jouw campercar te huur is. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat de camper in perfecte staat is en klaar is om af te halen. Als huurder registreer je je op Goboony door een account aan te maken. Vervolgens kun je, net als op populaire resort-appartementen- en hotelboekingssites, accommodatie – in dit geval een camper – zoeken voor de door u gewenste periode.

Wat wel interessant is, is dat vooral jonge eigenaren gebruik maken van dit soort deelplatformen, maar dat de oudere generatie dit (nog) niet doet. De grootste reden is dat men toch de camper ziet als hun eigen ‘huisje’ waar ze lang voor gespaard hebben die je niet makkelijk uitleent. Maar goed… dit kan nog wel komen, want Airbnb was 10 jaar geleden ook nog lang niet zo groot als nu.

Ook is het zaak om je huidige (vaak diesel) camper de komende jaren wel optimaal te benutten en dus ook te verhuren, want het streven is om binnen 10 jaar in Europa van de dieselauto’s af te komen. Dit zal ook een grote impact hebben op deze sector. Op de KCJ beurs waren laatst nog niet veel elektrische modellen te vinden. Veel eigenaren zullen dus wellicht toch hun camper willen gaan verhuren, ondanks de bezwaren die in de begindagen van AirBNB ook werden genoemd. Als er één schaap over de dam is….

Wat ook merkbaar is, is dat aan de kant van de campingeigenaren er een herwaardering plaatsvindt van de ‘camping plaatsen’. Waar de afgelopen jaar veel werd geïnvesteerd in het plaatsen van (glamping) accommodaties, zien we nu dat campings het fijner vinden om een bepaalde balans te houden in hun aanbod (als dat al niet verplicht is) en zich dus op meerdere doelgroepen te richten. Richard Otten, eigenaar van Travelmark zegt daarover “Als publisher hebben we hier ook een goed aanbod van relevante websites voor, want we spreken alle doelgroepen aan met onze labels. Glamping.nl voor het luxe segment en de weekendjes weg, Kidscampings.com voor de zomervakantie met de kids en Campingnavigator voor mensen die – deels buiten het seizoen – met eigen camper of caravan op pad gaan.”

Peter Doornekamp sluit af: “We zien duidelijk weer meer interesse om vanuit de campingeigenaren om te adverteren, en ook het sitebezoek stijgt nog steeds. Ik voorspel dat deze trend zich komende jaren zal doorzetten.”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.