Van pop-up Glampings tot aan verkoop van kwalitatief hoogwaardige Glamping tenten
Samen met zijn broer is Wouter Leuven in 2008 gestart met de verhuur van legertenten onder de naam Rent an Army Tent. Omdat deze naam het bedrijf te veel in een hoekje drukte is deze in 2014 gewijzigd in CampSolutions. Het bedrijf deed regelmatig maatwerk voor Patrick Damen, oud-eigenaar van Luxetenten. Nu, een aantal jaar later, is ook Patrick ingestapt als mede-eigenaar van CampSolutions. Het bedrijf ontwikkelt pop-up Glampings voor Festivals en recreatieparken en is de afgelopen jaren versneld in actieve verkoop van Glamping tenten. In gesprek met Wouter en Patrick gaan we in op deze versnelde ontwikkeling binnen het bedrijf en bespreken we onder andere de trends en hun toekomstperspectief op het gebied van Glamping.
Naast de verhuur van tenten is het bedrijf vanaf het begin al bezig geweest met de ontwikkeling en productie van tenten. Toen het bedrijf in 2014 is gestart met het ontwikkelen van pop-up Glampings zijn ze begonnen met pionieren op festivals als Lowlands en Down the Rabbit Hole. Na de overname van de tenten van het bedrijf G3, in zowel Nederland als Engeland, werden ze op slag marktleider in Europa op het gebied van verhuur van pop-up Glampings. Inmiddels zijn ze, naast het aanbieden van pop-up Glampings, ook gestaag gegroeid in de verkoop van Glamping tenten.
Wat maakt CampSolutions onderscheidend in deze sector?
“Wij leveren hoogwaardige kwaliteit producten met de beste afwerking en onze materialen komen allemaal uit Europa. Uiteraard zegt elke leverancier dat zij de beste kwaliteit leveren, maar wat onze kracht daarnaast is? Ons team heeft jarenlange ervaring op het gebied van Glamping. In zowel de ontwikkeling van de accommodaties als de beleving er omheen. Op festivals gaat het vooral om die beleving en de sfeer die er naast het product wordt neergezet. Glamping is inmiddels volwassen geworden en de gast verwacht nu naast een Glamping accommodatie dat ook het totaalplaatje klopt. Welke sfeer straalt het park uit, hoe denken de medewerkers mee in het ontzorgen, welke beleving wordt er tijdens het gehele verblijf gecreëerd. Dit zijn allemaal punten waarin wij graag meedenken, sturen en adviseren. Uiteindelijk kunnen wij dan ook daadwerkelijk meehelpen dit te realiseren. Wij hebben een eigen atelier en kunnen daarbij projecten turn-key leveren”, vertelt Wouter. “Daarnaast werken wij op een aantal gebieden duurzaam samen met diverse partners. Dit kan zijn bij het ontwerpen van een nieuw model tent, bij het marketen van onze producten, of bij de aankoop van de beste kwaliteit materialen”, voegt Patrick eraan toe.
Op welke manier zorgen jullie ervoor dat het ‘Glamping gevoel’ terugkomt in jullie producten?
“Dit heeft naast de basisprincipes van een Glamping tent, zoals de luxe en het gebruik van het juiste materiaal ook vooral te maken met de beleving. We gaan hierover altijd in gesprek met de klant en zorgen dat de beleving die zij op hun park bieden en in de accommodaties willen terugzien klopt. Deze punten samen zorgen ervoor dat de gast het juiste Glamping gevoel krijgt bij onze producten”, laat Patrick weten.
Wat is volgens jullie de definitie van Glamping?
“Het gaat om het totaalplaatje. De beleving moet overal kloppen, in zowel de accommodatie als de locatie, daar draait het om. Men wil een zorgeloze vakantie in een luxe tent. Door het af te maken met de juiste sfeer en details om de accommodatie heen worden mensen positief verrast. Als de gast vervolgens met een ontspannen gevoel weer richting huis gaat is het Glamping gevoel juist overgekomen”, geeft Wouter aan.
Op welk project van afgelopen jaar kijken jullie met veel trots terug?
“We kijken op al onze projecten wel trots terug. Uiteraard zijn er wat uitschieters zoals de pop-up Glamping die we hebben neergezet op Lowlands. Dit is met ca. 2500 van onze 4000 tenten die we in voorraad hebben, met alles er op en eraan, het afgelopen jaar de grootste pop-up Glamping ter wereld geworden. Qua verkoop van onze Glamping accommodaties springt het Vakantiepark Molke Zuna eruit. Deze ondernemer denkt graag mee en probeert ook echt de totale sfeer door te trekken in het park”, vertelt Wouter.
Welke trends voorzien jullie voor het komende jaar op het gebied van Glamping?
“We merken vooral dat de markt herstellende is. Echt nieuwe trends en ontwikkelingen zullen er de komende tijd dan ook niet komen in onze beleving”, geeft Patrick aan.
Wouter vult nog aan: “Dit geldt ook voor onszelf, uiteraard blijven we niet stilstaan en hopen wij de markt komend jaar wel weer blij te verrassen met nieuwe ontwikkelingen, maar daar gaan we eerst intern met onze technische tekenaars en de rest van het team voor om de tafel.”
Meer info over CampSolutions? campsolutions.com
Vergelijkbaar nieuws
“Er is geen standaard definitie van Glamping waar we het over eens zijn”
ANWB honoreert inspanningen Nederlands familiebedrijf in Italië
Vakantie reportage: hoe de pop-up glamping toch een festivalgevoel gaf deze zomer
Luxe kamperen in de lift ondanks huidige situatie
Apeldoornse horecaondernemers realiseren pop-up terras in het Oranjepark
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.