Nederlander snakt weer massaal naar vakantie toont onderzoek Vakantiebeurs
Nederlanders hebben zich in 2022 vaker op vakanties georiënteerd dan in 2019. Vooral thema’s als kamperen, all-inclusive en roadtrip zijn populair. Ook is er een explosieve groei in online zoekopdrachten voor vakanties naar Curaçao. Zo blijkt uit onderzoek dat Vakantiebeurs heeft laten uitvoeren naar het online zoekgedrag van consumenten rondom vakanties. Marleen Rompen, beursmanager Vakantiebeurs: “Dit onderzoek laat interessante resultaten zien van een reisbranche die volop in ontwikkeling is. Een interessante ontwikkeling is bijvoorbeeld dat het thema van een vakantie veel belangrijker is geworden dan de bestemming. En qua bestemmingen zien we dat het Caribisch gebied in opmars is. Deze trends zijn allemaal te vinden op de 52e editie van Vakantiebeurs die van donderdag 12 tot en met zondag 15 januari plaatsvindt in Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht.”
Themavakanties populair in 2022
Consumenten kiezen steeds vaker op basis van thema hun vakantie zoals adults-only, all-inclusive of roadtrip. De bestemming van de vakantie is hierin minder belangrijk geworden. Zo blijft kamperen ook na corona onverminderd populair en is het zoekgedrag rondom termen als ‘kamperen’ en ‘camping’ vervijfvoudigd. Ook opvallend is dat Nederlanders anderhalf keer zo vaak online naar all-inclusive vakanties zoeken. Andere populaire thema’s zijn het maken van een roadtrip met een groei van 52% en het boeken van een adults-only vakantie wat met een derde is gegroeid ten opzichte van 2019. Last minute vakanties zijn ook populairder geworden met een groei van 43%.
Ook de Vakantiebeurs ziet dat inspelen op vakantiethema’s een goed idee is. Marleen Rompen: “We zijn ontzettend blij dat we na twee jaar weer een inspirerende beurs kunnen organiseren voor vakantiegangers. Tijdens een bezoek aan Vakantiebeurs kun je in één dag de wereld rond om volop inspiratie op te doen voor je volgende reis. Voor elk thema zijn er verschillende exposanten aanwezig of je nu op all-inclusive vakantie wilt of een rondreis wilt maken.”
Explosieve groei in zoekopdrachten naar Curaçao
Een verrassende bestemming in de top 5 van populairste vakantiebestemmingen is Curaçao op plaats 4. Met een groei in zoekvolume van bijna 400% ten opzichte van 2019 is Curaçao met recht populair te noemen. Curaçao werd gedurende de coronaperiode door Nederlanders als veilige keuze voor een vakantie gezien, wat de groei in populariteit ten opzichte van 2019 zou kunnen verklaren. Ook de interesse voor Kroatië is groot met een groei van meer dan 60% ten opzichte van 2019. Daarmee sluit Kroatië de top 5 van populairste bestemmingen af op de vijfde plaats. Andere bekende vakantiebestemmingen in de top 5 zijn Spanje (plaats 1), Griekenland (plaats 2) en Turkije (plaats 3).
Albanië, Costa Rica en Hurghada zijn de snelst stijgende vakantiebestemmingen
De snelst opkomende vakantiebestemming van 2022 is Albanië. Marleen Rompen: “Afgelopen jaar was Albanië de bestemming van het tv-programma ‘Wie is de Mol’. Dit zou de opkomende populariteit van dit land kunnen verklaren.” Costa Rica en Hurghada in Egypte vullen de top 3 aan. De grootste groei is er voor het Comomeer in Italië. Ook hier lijken de populaire vakantiethema’s doorslaggevend in de keuze voor een bestemming. Zo is Egypte een populaire all-inclusive bestemming en is het Comomeer een rustige bestemming voor een kampeervakantie. Zo blijkt uit onderzoek.
Het onderzoek is uitgevoerd door Red Online Marketing in opdracht van Vakantiebeurs. De data uit dit onderzoek zijn vergaard door het online zoekgedrag van 2022 te vergelijken met het zoekgedrag in 2019 en de trends in het zoekgedrag van 2022 te vergelijken met 2021 voor de Nederlandse markt.
Over Vakantiebeurs
Vakantiebeurs vindt plaats van donderdag 12 tot en met zondag 15 januari 2023 in Koninklijke Jaarbeurs. Met een ruim aanbod van reisorganisaties, hotels en bestemmingen is Vakantiebeurs de grootste beurs in de vakantiesector. Doe nieuwe vakantie-inspiratie op en laat je informeren voor een komende reis. Voor meer informatie, ga naar www.vakantiebeurs.nl
Over Red Online Marketing
Het onderzoek is in opdracht van Vakantiebeurs uitgevoerd door Red Online Marketing. Red is een online marketingbureau dat zich volledig richt op de reis- en recreatiewereld in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk sinds de oprichting in 2006. We zijn ANVR-Branchepartner en aangesloten bij de HISWA-RECRON Business Club als Top Supplier. Onze opdrachtgevers kun je onderverdelen in vier segmenten: Bestemming, Travel, Dagattractie en Verblijf, zo werken we o.a. voor OTA’s, reisbureaus, dagattracties, vakantieparken, bestemmingen, campings en hotels. Naast ons hoofdkantoor in Utrecht, hebben we een kantoor in Köln (Duitsland) en Roubaix (Frankrijk). www.redonlinemarketing.nl
Vergelijkbaar nieuws
Bezoek aan Vakantiebeurs bijzonder nuttig voor Nederlandse recreatiebedrijven
SBS6 komt met gloednieuw tv-programma Reiskriebels
Roompot park Klein vink opent vernieuwde kidzone met VR-technologie
5 redenen waarom je de Vakantiebeurs Vakdag niet wilt missen
TeamAnimation en TOP-Recreatie slaan handen ineen
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.