Animatie wordt steeds belangrijker in de gastwaardering
Het afgelopen zomerseizoen heeft vooral in de maand juli slecht weer getoond. Hoe zijn vakantieparken hierop voorbereid als het gaat om het vermaken van gasten? Kunnen zij hier gemakkelijk op inspelen of zijn er voor het volgende seizoen grote veranderingen nodig? We gingen in gesprek met Richard Otten, eigenaar van het animatiebedrijf TOP Animation en de Recreatheek en vroegen hem naar zijn ervaringen van dit jaar en hoe parken nog beter in kunnen spelen op het weer.
Allereerst, hoe kijken de animatieteams terug op het afgelopen seizoen?
“We hebben een heel goed seizoen gehad waar veel enthousiaste verhalen uit voort zijn gekomen, zowel vanuit de medewerkers, maar ook vanuit de klanten. We zagen ook dat de animatieteams een hele hechte band hebben opgebouwd, niet alleen op het park zelf, maar ook onderling tussen de teams. Eerst heerste een echt community gevoel. Zo appen ze veel met elkaar en kunnen ze elkaar vaak ook weer helpen en inspireren.
Vakantieparken en campings zaten ook weer veel vol en het samenspelen en animeren kon gelukkig ook gewoon weer zoals we het van ‘vroeger’ kennen. We hebben wel aardig wat veranderingen in animatieprogramma’s doorgevoerd dit jaar, omdat we de gasten toch weer nieuwe activiteiten wilden aanbieden, en niet alleen maar de standaard knutseluurtjes en zijn we ook het meeleeftheater aan het afbouwen.”
Kun je wat meer vertellen over die nieuwe activiteiten?
“Waar de gast voorheen verwachtte dat er knutselmiddagen en minidisco’s werden georganiseerd binnen een animatieprogramma is er nu een hele verschuiving aan verwachting gaande. Er wordt nu veel meer verwacht dat je vermaak biedt voor het hele gezin. Eerder werden de kinderen naar de miniclub gestuurd, nu zie je toch dat men als ‘gezin’ activiteiten zoekt. En ook zijn onze activiteiten meer duurzaam en gericht op de natuur, of spelen we in op bepaalde trends zoals bijvoorbeeld lego bouwen.”
Welke invloed heeft het weer op animatieprogramma’s?
“We proberen daar altijd rekening mee te houden en de parken zijn daar aardig goed op ingespeeld en hebben dan programma’s klaar die meer op binnen zijn gericht. Uiteraard merk je wel dat het bij parken zonder binnenruimte nog wel eens een uitdaging kan zijn als het veel regent. Als park kun je er dan gewoon weinig tot niet op inspelen en is de gastwaardering ook meteen een stuk lager. Mijn advies zou dan ook zijn om echt te investeren in een goede binnenruimte voor het animatieteam, net zo goed als dat je bij je horeca ook binnen en buiten kan zitten, moet je dit bij het animatieprogramma ook moeten kunnen.”
Merken jullie ook dat er personeelstekort is?
“Dat merken we zeker. Ik zou echter ook stellen dat deze generatie van jongeren veel kritischer is en veel meer aanbod hebben om uit te kiezen. We hebben dit jaar een stop op klanten moeten hanteren omdat we ook voor onze kwaliteit wilden blijven staan. Dat is goed gelukt. Je hebt te maken met wissels en uitval en dat moet je dan wel waar kunnen maken. Dat was soms nog een uitdaging, maar uiteindelijk is het een top zomer geweest.”
Hoe wordt er bepaald wanneer en welk animatieteam er op een park komt?
“Wij bieden de klanten altijd een keuze aan uren wat ze kunnen afnemen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld en standaard werkweek van 36h afnemen, maar ook plus of min-uren. Zo is het voor de medewerker ook duidelijker wat van hem verwacht wordt en wat hij verdiend. We verwachten daarnaast natuurlijk goede huisvesting en vrije dagen voor onze teams. Nu werken de meeste teams binnen de animatie nog 6 dagen, maar we bieden voor komend seizoen ook de optie om 5 dagen in te plannen. Dit zijn keuzes van het vakantiepark, waarbij we ook andere opties bieden om tijdens de dagen dat er geen animatieteam aanwezig is, wel animatie wordt aangeboden door b.v. dagactiviteiten in te plannen of te werken met knutselboxen die mensen zelf kunnen ophalen bij de receptie. Ik voorspel dat deze vermengingen van verschillende vormen van vermaak zich steeds verder zal doorzetten.”
Meer weten over TOP Animation: topanimation.nl
Meer weten over Recreatheek: recreatheek.nl
Vergelijkbaar nieuws
“De vakantieganger anno 2023 is op zoek naar een blijvende herinnering”
NIEUW! Intelligent Privé Sanitair
Nieuw brancherapport geeft inzicht in opmars van de vakantieparkenketens
Top 10 meest innovatieve vakantieparken bekend gemaakt
Eerste exemplaar rapport ketenvorming vakantieparken uitgereikt
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.