Recreatief Totaal editie 4, 2019
‘Attracties en groen’ wat een combinatie!
Toch is de combinatie niet zo vreemd als het op het eerste gezicht lijkt. Attracties hebben het imago van ‘snel entertainment’, terwijl groen juist aantrekkelijk is voor de rustzoeker. Een bedrijf als De Efteling laat zien dat een goede combinatie van beiden voor een grote meerwaarde zorgt. We gingen voor ons hoofdartikel op bezoek bij de landscaper van De Efteling, die ons o.a. vertelt dat het park De Efteling in de basis een natuurpark is. Op het Efteling vakantiepark Loonse Land speelt juist de natuurbeleving een hoofdrol.
Als je een ‘attractie’ vertaalt in een aanbod dat mensen aantrekt (to attract), dan kun je constateren dat ook de natuur een attractie kan zijn. Veel recreatiebedrijven zijn zich er goed van bewust dat het groene omgeving de aantrekkelijkheid van hun locatie bepaald. Het is niet altijd handig om dat in de communicatie met het woord ‘attractie’ te combineren. De (donker)groene doelgroep zal zich dan al snel afzetten tegen het aanbod, dat teveel verwijst naar ‘drukke pretparken’.
Ook op de aankomende vakbeurzen zie je dat groen en attractiewaarde steeds meer door elkaar heen loopt. Op de vakbeurs Openbare Ruimte (2 – 3 oktober) zie je dat de kwaliteit van de buitenruimte niet meer alleen wordt bepaald door de groenvoorzieningen en straatmeubilair, maar dat er ook steeds vaker een eyecatcher of attractief speeltoestel onderdeel is van het totaalplan.
Walter Jonker
Hoofdredacteur vakblad Recreatief Totaal