Recreatief Totaal editie 6, 2019
Innoveren is het centrale thema van deze editie van Recreatief Totaal. In gesprekken met innovatieve ondernemers kom je er achter dat innovatie de nodige inspanning vergt. Bij een echte innovatie durft de ondernemer een product te ontwikkelen dat nog niet bestaat, en waarvan je dus niet weet of je gasten het wel willen aanschaffen. (Zie interview met RECRON voorzitter Cees Slager).
Innoveren is ‘De blik op de toekomst richten’. Dat doen we in het openingsartikel. We blikken daarin vooruit op de randvoorwaarden waarin toeristisch recreatief Nederland in 2020 gaat ondernemen.
Een innovatief idee komt, wonderlijk genoeg, vaak onverwacht aanwaaien. Maar daarna volgt een lang proces om het idee creatief om te zetten naar een productvorm, om het vervolgens te toetsen, uit te werken, en te introduceren. Een innovatie kost daarmee tijd. En vergeet ook de investeringen niet die gepaard gaan met het ontwikkelen van een nieuw product. En is je product eenmaal klaar, dan moet je product ook nog passen binnen de bestaande regels. Denk bijvoorbeeld aan speciale vakantiehuisjes voor kleine kinderen – die qua afmeting niet voldeden aan het bouwbesluit.
De beloning? Die zit primair in de motivatie van een ondernemer om iets nieuws te creëren – een droom na te jagen. Dat zien we o.a. terug bij het artikel over groepsaccommodatie Nieuw Land. Zij realiseerden de duurzaamste accommodatie van Europa. Qua energie volledig off-grid. Met een innovatie kun je je ook onderscheiden van de grijze massa. En dat betekent; minder afhankelijk van prijsconcurrentie, en dus betere prijzen.
We wensen je een innovatief 2020.
Walter Jonker
Hoofdredacteur vakblad Recreatief Totaal