Sprookjeswonderland en Dierenpark Hoenderdaell best gewaardeerd, maar (nog) onbekend
Nationaal Militair Museum de stoerste dagattractie, Anne Frank Huis het leerzaamst
Van de duizenden dagattracties die ons land rijk is, is het Noord-Hollandse Sprookjeswonderland in Enkhuizen het meest geschikt voor gezinnen met jonge kinderen. Wie daarnaast ook op de portemonnee let, is het beste uit bij het eveneens Noord-Hollandse Dierenpark Hoenderdaell. Ondanks de zeer hoge beoordelingen, trekken deze twee parken vooral regionale bezoekers. Dit blijkt uit het jaarlijkse Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Aan het grootschalige onderzoek deden sinds 2010 verspreid over heel Nederland ruim 69.000 respondenten mee.
Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Gezinnen met kinderen beoordelen een dagattractie op drie cruciale aspecten: de sfeer, het plezier én de locatie. Natuurlijk moet het fijn voelen om een hele dag in een dagattractie te zijn en willen kinderen vooral veel plezier maken. Tegelijkertijd zijn ouders ook heel praktisch ingesteld. Want hoewel Sprookjeswonderland op de sfeer- en funfactor heel hoog scoort, zorgt de plaats Enkhuizen dat het themapark vooral lokale bekendheid geniet. Hetzelfde geldt voor de best geprijsde dagattractie uit het onderzoek: Dierenpark Hoenderdaell in het Noord-Hollandse Anna Paulowna. Onbekend maakt onbemind gaat hier dus echt op. Voor beide attracties is veel terreinwinst te boeken wanneer de naamsbekendheid wordt verhoogd en mensen weten waar Enkhuizen en Anna Pauwlona liggen. De parken zijn het in ieder geval waard om wat verder voor te reizen!’
Beste uitstapje met kinderen
- Sprookjeswonderland
- Plopsa Indoor Coevorden
- Dierenpark Hoenderdaell
Dagattractie met de beste prijs/kwaliteit
- Dierenpark Hoenderdaell
- Dierenrijk
- De Orchideeën Hoeve
Nationaal Militair Museum de stoerste dagattractie, Anne Frank Huis het leerzaamst
Het onderzoek meet ook hoe stoer of juist leerzaam een dagattractie is. Daarin scoort het Nationaal Militair Museum op stoerheid het hoogst. Hendrik Beerda: ‘Het Nationaal Militair Museum is zowel stoer als leerzaam. Deze elementen zijn voor veel families aantrekkelijk. Een nadeel van het militaire element is dat dit vooral mannen aanspreekt, terwijl in de meeste Nederlandse gezinnen vrouwen de bestemming van een dagje uit bepalen.’
Na het Nationaal Militair Museum wordt het Flevolandse Walibi en safaripark Beekse Bergen gezien als meest stoere dagattracties. Beerda: ‘Walibi profileert zich weliswaar als familiebestemming, maar wordt voor jongere kinderen vaak als té stoer ervaren. Nummer drie Beekse Bergen combineert stoerheid met (kind)vriendelijkheid waardoor alle drie de generaties zich tot dit safaripark voelen aangetrokken.’
Voor het verantwoorde dagje uit, waar iedereen veel kennis kan opdoen, staat het Anne Frank Huis steevast op de eerste positie, dit jaar gevolgd door het Brabantse Oorlogsmuseum Overloon en het Amsterdamse NEMO Science Museum.
Stoerste dagje uit
- Nationaal Militair Museum
- Walibi Holland
- Beekse Bergen
Leerzaamste dagje uit
- Anne Frank Huis
- Oorlogsmuseum Overloon
- NEMO Science Museum
Onderzoek onder ruim 69.000 respondenten sinds 2010
Het Dagattracties Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2010 uitgevoerd. Ruim 69.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse dagattracties. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.
Bron: Dagattracties Merkenonderzoek 2024 – Hendrik Beerda Brand Consultancy
Vergelijkbaar nieuws
Nederlanders dik tevreden over vakantieplatformen
Top 10 kindvriendelijkste cultuur bestaat louter uit musea
Oostenrijkse campingtop benadrukt economisch belang van kamperen
Nederlander snakt weer massaal naar vakantie toont onderzoek Vakantiebeurs
Veluwe sterkste streekmerk van Nederland
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.