“Stimuleer tevreden bezoekers om als ambassadeur van je park op te treden”
Onlangs waren wij te gast bij attractiepark Europa-Park in Duitsland. Tijdens ons bezoek maakten we onder andere kennis met het nieuwe themagebied Kroatië en spraken we Henk Groenen, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en sales van Europa-Park, over de ontwikkelingen en toekomstplannen van het park bespraken we de marketingvoering van het park.
Europa-Park is gelegen in het Zwarte Woud. Het is niet alleen Duitslands grootste attractiepark, maar ook het op een na best bezochte park van Europa. Sinds eind 2019 beschikt Europa-Park over een gigantische Waterwereld: Rulantica. Aan de rand van het park staan 6 bijzondere themahotels en een Camp Resort.
Hoe trekken jullie de Nederlandse gast aan?
“In Nederland heeft nu zo’n 50% van de mensen wel eens van ons park gehoord. Dat was 5% toen ik 15 jaar geleden begon. We hebben dat vooral met below-the-line-activiteiten bereikt: beurzen, persberichten, persreizen, dagelijkse berichten op social media, studiereizen, brochures, etc. Het budget voor above-the-line proberen we zo slim mogelijk in te zetten op de momenten dat beslissingen voor uitstapjes worden genomen. Daarnaast zijn we in de gelukkige situatie dat 80% van onze gasten binnen 3 jaar terugkeert. Ook vertellen ze hun vrienden, familie en collega’s graag over hun ervaringen in onze parken. Ze zijn echte ambassadeurs voor ons.”
Kun je vertellen hoe de overall marketing bij Europa-Park is ingestoken?
“Marketing kent verschillende aspecten, maar als het om toegangsprijzen gaat voeren we een terughoudend kortingsbeleid. Collega-parken willen nog wel eens een hoge prijs in de markt zetten om hierop weer korting te geven. Bij ons betaalt iedereen dezelfde prijs, natuurlijk uitgezonderd mensen met een handicap, kinderen, (school-)groepen en ouderen. De marketingcommunicatie verschilt per herkomstgebied. In Nederland en België werken we vooral aan de naamsbekendheid.”
Een nieuwe achtbaan zoals de Voltron Nevera, wat heeft dat voor invloed op gasten?
“Attractieparkbezoekers willen graag nieuwe zaken beleven. Investeringen zijn belangrijk voor de zogeheten revisits. Het zorgt ook voor extra publiciteit en nieuwe bezoekers. Bovendien is Europa-Park de showroom van ons moederbedrijf, Mack Rides. De hele attractieparkwereld keek uit naar Voltron Nevera, een nieuw type achtbaan. Voor het eerste word je vertical gelanceerd. Dat trekt achtbaanfans vanuit de hele wereld. Iedereen die de baan gedaan heeft, spreekt over ‘next level’, zowel qua storytelling, thematisering als achtbaantechniek. Dat doet ons deugd!”
Wanneer er een nieuw themagebied wordt gebouwd, hoe gaat dat in zijn werk?
“Kroatië is het nieuwe, 17e, themagebied in het attractiepark. Het Balkan-land is zeer geliefd bij de Duitse vakantiegangers. Dat de vrouw van managing partner Michael Mack uit Kroatië komt, heeft zeker ook een rol gespeeld. Zij heeft onze ontwerpers op typisch Kroatische zaken gewezen en het eerste contact gelegd met de Kroatische autofabrikant Rimac, onze partner bij Voltron Nevera. Zij hebben de snelste elektrische auto ter wereld ontwikkeld en passen perfect bij het idee van de nieuwe achtbaan.”
Hoe bedenken jullie de attracties voor de verschillende gebieden, zodat ze daadwerkelijk aansluiten bij het gebied?
“Er gaat veel tijd en aandacht uit naar storytelling. Deze specialisten worden al vroeg in het project betrokken. Zij gaan op onderzoek uit en proberen het ook nog aan te laten sluiten bij het ACE-concept, de Adventure Club of Europe. Het verhaal van deze club verbindt vele attracties met elkaar via storytelling. Elk clublid heeft iets ontdekt wat voorheen voor de mensheid verborgen bleef. In Europa-Park worden de ontdekkingen stap voor stap onthuld. Dit jaar gaat het om de geheimen van Nikola Tesla in het nieuwe themagebied Kroatië.”
Oostenrijk is heel mooi geworden, hoe zijn de reacties van bezoekers op de attracties die hierbij zijn geplaatst?
“De bezoekers zijn ten eerste enorm verbaasd dat het ons gelukt is om binnen een jaar na de brand Oostenrijk weer te laten stralen. Daarnaast zijn ze ook verrast. De klassieke attracties, zoals de boomstammenrit en de mijntrein zijn teruggekeerd, maar het landschap waar men doorheen loopt, klimt, klautert of glijdt, zorgt nu voor een compleet nieuwe beleving. Een echte aanwinst!”
Welke nieuwe ontwikkelingen kunnen we de komende tijd verwachten?
“We zullen de kwaliteit van het resort constant verhogen en daarin blijven investeren. In 2025 bestaat het attractiepark 50 jaar. Iedereen zal begrijpen dat de familie Mack deze mijlpaal niet zomaar voorbij zal laten gaan. We kunnen dus nog wel het een en ander verwachten…”
Heb je tips voor ondernemers in deze branche als het gaat om het voeren van de marketing?
“De beste marketing voelt niet als marketing. Laat tevreden bezoekers je verhaal vertellen. Stimuleer ze om als ambassadeur van je park op te treden. Reik ze middelen aan en beloon ze voor het ambassadeurschap!”
Meer informatie over Europa-Park? www.europapark.de
Vergelijkbaar nieuws
“Alles wat herkenbaar is bevalt”
HTC Advies ontwikkelt multi toepasbare BelevingsApp.
Recreatie Vakbeurs 2024: eerste twee segmenten volgeboekt
Van reserveringssysteem naar boekingsplatform met marketingpartner
Nieuwe Europa-Park-achtbaan ‘Voltron Nevera’ met steilste lancering ter wereld open voor publiek
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.