Uit Recreatief Totaal

Mijn campervakantie door Italië

Geplaatst op: 11 oktober 2024 Geschreven door Cornel Straver

Na een rondreis van 4 weken door Italië zijn er een aantal bevindingen die ik wil delen over mijn zogenaamde ‘werkvakantie’. Ik heb 25 campings bezocht waarvan ik er op 12 heb overnacht waarvan 8 in Italië. De gebieden die ik bezocht varieerden van de Dolomieten, het Gardameer, de Adriatische Zee, Umbrië, Lazio, Toscane, Ligurië en het Lago Maggiore. Locaties variërend van 1 ster tot 5 sterren. Als professional maar ook als vakantieganger zelf zie ik veel overeenkomsten maar ook enkele verschillen in de Europese vakantielanden, dus ik keek uit naar mijn verblijf in Italië. Aangezien ik in het voorjaar ook bij meerdere campings in Nederland ben geweest, ga je ongemerkt ook vergelijkingen maken.

Toen ik met mijn vrouw en hond in een camper reisde, kan ik oprecht zeggen dat Italië opnieuw mijn hart heeft gestolen! Italië is een geweldig vakantieland: de mensen, het eten, de geschiedenis en het gevarieerde landschap maken het een perfecte bestemming. Mijn verwachtingen als vakantieganger werden opnieuw overtroffen met een bezoek aan Ligurië en Cinque Terre als persoonlijke favoriet. Misschien oneerlijk ten opzichte van andere regio’s, want ik heb een zwak voor Ligurië ontwikkeld door de herinneringen uit mijn jeugd toen ik er met mijn ouders op vakantie was. Ook, en ja, ik weet dat het erg cliché is, het huren van een Fiat 500 om door Toscane te rijden, zal voor altijd een mooie herinnering zijn. Maar eigenlijk geldt dit ook voor een vakantie in Nederland. Mountainbiken door de bossen rondom Ommen, oesters eten in Yrseke of de braderieën en markten in Voorthuizen. Opvallend verschil is wel dat de Italiaanse regio’s meer aan zgn storytelling doen. Daardoor wordt een regio en daarmee de campings beter belicht. Nu ben ik ook voorzitter van het VVV Amersfoort dus ik voel mezelf aangesproken. Een mooi voorbeeld zijn de kabouterfietsroute in Bladel rondom de sagen van Kyrië.

Honden zijn welkom

Als toerist met een hond viel het me op dat zowel campings als restaurants echt goed rekening houden met gasten met honden. Ik was blij verrast met de goodiebags die onze hond kreeg op vrijwel elke camping, waardoor we ons echt welkom voelden. Verschillende hoogwaardige campings boden Dog Agility services, hondenspeelvelden en zelfs dogsitting services aan. In dat opzicht onderscheidt Italië zich wel van andere landen. Als je bedenkt dat bijvoorbeeld ongeveer 80% van de Campcard-gebruikers met een hond reist, is dit een geweldige eigenschap die kan worden gebruikt als een USP voor kamperen in Italië. Ook hiervoor geldt weer, dat in Nederland honden (bijna) overal welkom zijn, maar we vertellen het niet als een USP.

Kwaliteit is een veelbesproken onderwerp

Kwaliteit is een onderwerp waar we allemaal eindeloos over kunnen discussiëren en dat altijd in ontwikkeling is. Je kunt gerust zeggen dat campings in Noord-Italië (Gardameer, Veneto) de hoogwaardige service bieden die een veeleisende gast uit Duitsland of Nederland verlangt, misschien zelfs verwacht. De hele infrastructuur buiten de camping is gericht op de vakantieganger. De wegen, restaurants, mogelijkheden voor dagtochten, het is één ecosysteem dat een perfecte vakantie maakt. De pogingen om een echt fietspad rond het Gardameer aan te leggen zijn prijzenswaardig! Dit ecosysteem wordt minder duidelijk als je zuidelijker gaat. In Emilia Romagna heb je bijvoorbeeld campings van hoge kwaliteit, maar de algehele service rond de campings is minder vanzelfsprekend. Winkels en restaurants zijn nog steeds gesloten in juni en het onderhoud van de openbare ruimte laat te wensen over. Minder kuilen in de wegen naar de campings zou zeer gewaardeerd worden. Grapje daargelaten, denk ik dat er werk aan de winkel is voor de toeristenbureaus en lokale overheden. Campings kunnen dit niet allemaal zelf, maar hebben steun nodig omdat toerisme een belangrijke motor is voor de lokale economie. Wat dat betreft, is het toeristische kampeerproduct van Nederland te vergelijken met Noord-Italië en veel minder met Midden- en Zuid-Italië.

Verschillende regio’s, verschillende nationaliteiten

Wat me opviel, is dat het campingtoerisme in Italië kampeerders aantrekt met verschillende nationaliteiten. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld Duitsland of Nederland, ja zelfs met Frankrijk. Dit is een groot concurrentievoordeel dat Italiaanse campings hebben ten opzichte van andere bestemmingen. Niet alleen de verscheidenheid aan diensten en accommodaties ter plaatse, maar ook de verschillende regio’s trekken verschillende nationaliteiten aan. Natuurlijk zijn er historische redenen, maar het is ook een kans. Umbrië trekt onevenredig veel Nederlandse vakantiegangers, en met deze vaste basis kunnen ze zich richten op bijvoorbeeld de Duitse markt. Interessant is dat Toscane, ondanks dat het een prachtige regio is, dit seizoen uit de gratie viel als topbestemming in vergelijking met andere regio’s. Wellicht te warm? Maar meer Amerikanen vonden hun weg naar campings waar ze een camper huurden terwijl ze Rome een paar dagen bezochten. Het is een nichemarkt, maar wel een aantrekkelijke omdat ze bereid zijn te betalen voor de services ter plaatse. Dit kan ook voor Nederlandse campings een interessante optie zijn. Vergeet ook de Zwitserse markt niet. Waarschijnlijk ook een nichemarkt, maar deze gasten zijn op zoek naar kwaliteit en bereid ervoor te betalen. Gecombineerd met de trend om naar minder warme streken te gaan, is dit een intetressante markt als toevoeging op de kernmarkten Nederland en Duitsland.

Ketens

Overal in Europa zie je dat campings samenwerken in groepen of dat ketens het voortouw nemen. Ik heb de camping van Italgest aan het Trasimenomeer bezocht die onlangs is geopend als Glamping Resort. Ook al kunnen we diepgaand discussiëren over de voors en tegens, het zal een impuls geven aan het toerisme in het algemeen en aan het kamperen in het bijzonder voor deze regio. Het is een van de mooiste regio’s van Italië, maar toch lijkt het toeristisch product statisch te zijn gebleven. Dat is jammer om te zien, want de vraag is er. Ik denk dat een dergelijke ontwikkeling ook een versneller kan zijn. Het is een duidelijke uitnodiging voor de regio om te werken aan hun toeristische product. Voor Umbrië: kwaliteitsverbeteringen, gemakkelijker gebruik van het meer (netheid, veerdiensten), georganiseerde dagtochten vanaf de campings naar Perugia of Assisi. Maar deze vertaalsalg kun je ook maken voor Nederland. Zo heeft Ardoer ook (kleinere) campings die staan voor kwaliteit en dat trekt een ander publiek aan. We zien in onze statistieken dat de vraag van de Duitse, Zwitserse en Nederlandse markt er is, de volgende stap is het toeristische product naast een kwaliteitscamping.

Digitalisering

Ik heb de campings bewust niet via ons platform PiNCAMP geboekt, maar ervoor gekozen om individueel bij de campings te boeken. Toegegeven, dit was een interessante digitale ervaring voor mij. Een paar campings wierpen me terug naar mijn kindertijd omdat ze niet eens telefonisch boekingen aannamen. Je moest naar de receptie gaan en kijken of er een plekje vrij was. Retrocamping lijkt romantisch, maar is geen duurzaam bedrijfsmodel voor de lange termijn. Afgezien van deze ervaringen heb ik het gevoel dat er veel ruimte is voor verbetering voor alle campings. Als ik kritisch mag zijn, bij alle campings waar ik geboekt heb, bleek het een moeizaam karwei te zijn. Voor mij is dit niet toekomstgericht en eerlijk gezegd verliezen zij digitale business aan anderen zoals bijvoorbeeld Kroatische campings. Als een (digitale) kampeerder de keuze heeft tussen een eenvoudig boeken via een Kroatische camping of het moeizame proces van het boeken van een vakantie in Italië, zal hij voor de eerste optie kiezen. Nederland is digitaal verder dan Italië en dat is een concurrentievoordeel. Wat dat betreft, kunnen wij allemaal leren van bijv een park als Beerze Bulten. Op digitaal vlak heeft Nederland meer te duchten van bijv de Zweedse campings. Zij zijn gezamenlijk boekbaar – via bijv SCR – op buitenlandse platforms en zorgen in combinatie met promotie voor een digitale ‘olievlek’ waardoor de keuze om een Zweedse camping te boeken, makkelijk wordt gemaakt. Immers, kledingwinkels vindt je ook allebei bij elkaar in een binnenstad.

Al met al zie ik positief terug op mijn ‘workaction’ alhoewel ik de balans tussen ‘work’ en ‘action’ nog moet vinden. Veel nieuwe inzichten en ideeën waarbij Nederlandse parken verder zijn in digitalisering in vergelijking met Italiiaanse campings, maar op het gebied van storytelling kunnen wij in Nederland nog wat leren.

  • Camping Seiser Alm https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-seiser-alm
  • Camping Piani di Clodia https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-piani-di-clodia
  • Tahiti Camping Village https://www.anwbcamping.nl/campings/tahiti-camping-thermae-bungalow-park
  • Camping Village Punta Navaccia https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-village-punta-navaccia
  • Camping Village Roma Capitol https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-village-roma-capitol
  • Camping Barco Reale https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-barco-reale
  • Camping Cinque Terre https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-5-terre
  • Camping Continental Village https://www.anwbcamping.nl/campings/continental-camping-village
  • Camping Scheldeoord https://www.anwbcamping.nl/campings/ardoer-comfortcamping-scheldeoord
  • Camping De Wildhoeve https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-de-wildhoeve
  • Camping Het Liederholt https://www.anwbcamping.nl/campings/vakantiepark-het-lierderholt
  • Camping De Paal https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-de-paal
  • Vakantiepark Ter Spegelt https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-terspegelt
  • Recreatiepark De Achterste Hoef https://www.anwbcamping.nl/campings/recreatiepark-de-achterste-hoef
  • Camping De Leistert https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-de-leistert
  • Camping Zeeburg Amsterdam https://www.anwbcamping.nl/campings/camping-zeeburg

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.