Apeldoornse horecaondernemers realiseren pop-up terras in het Oranjepark
Het coronavirus houdt de gemoederen nu al bijna anderhalf jaar flink bezig en veel bedrijven hebben het moeilijk. Vooral de horeca wordt hard geraakt. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. Er ontstaan veel nieuwe initiatieven waardoor de sector laat zien, ondanks de beperkingen, heel inventief en veerkrachtig te zijn. Dankzij creatieve samenwerkingsverbanden tussen verschillende (horeca)ondernemers heeft het fenomeen pop-up het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen.
Het pop-up picknick terras in het Oranjepark in Apeldoorn is daarvan een mooi voorbeeld. Een initiatief van Apeldoornse ondernemers Jeroen Ten Veen van Café Jeroen en Elise Teunissen van feestlocatie Teun. Beide locaties hebben geen terras en de mogelijkheid om een terras op een andere locatie te kunnen exploiteren, pakten zij met beide handen aan. De gemeente Apeldoorn gaf groen licht en vorig jaar heeft het terras van juni t/m september succesvol gedraaid.
“De keuze voor het Oranjepark was niet moeilijk”, vertelt medewerkster Claudet Gerritsen, “het is een prachtige plek midden in de stad waar jong en oud graag naar toe gaat. Er is genoeg ruimte zodat de corona maatregelen goed kunnen worden nageleefd. En wil je liever picknicken op een kleedje in het park, dan kan dat ook. Wij lenen deze graag uit bij de bestelling van een drankje. Het enige nadeel is dat we geen overdekt terras hebben, dus we zijn wel enigszins afhankelijk van het weer”. Claudet vervolgt: “Sinds de start zijn we samenwerkingsverbanden aangegaan met lokale bedrijven in Apeldoorn. Zo kunnen we elkaar toch een beetje steunen in deze lastige tijd. We schenken bijvoorbeeld koffie van de Kaldi en serveren kaas van het Kaaslokaal. Daarnaast organiseren we in samenwerking met plaatselijke ondernemers zoals de Pastazaak, Atelier Joyce en Mijkcuisine verschillende thema-avonden en activiteiten. Dit varieert van life cooking, beer & burgers, paella party’s en speciale mosselavonden tot bootcamps. Deze activiteiten worden door zowel jongeren als ouderen bezocht”. Nederland telt gemiddeld zo’n 100 terrasdagen per jaar. Dus als het eindelijk mooi weer is, dan wil je ook graag dat je terras lekker vol zit. Een vol terras boost je omzet en in deze corona tijd is dat voor de initiatiefnemers helemaal belangrijk. Hoe zorg je ervoor dat gasten jouw terras niet voorbijlopen?
“Vanwege de ruime zit, de aankleding van het terras, het mooie uitzicht en de relaxte sfeer, geven veel gasten aan dat door bij ons plaats te nemen, corona even naar de achtergrond verdwijnt” vertelt Claudet. “We hopen dan ook dat we via mond tot mondreclame meer naamsbekendheid krijgen en naast de Apeldoornse gasten ook toeristen van de omliggende campings naar ons terras kunnen lokken. Daarnaast zijn we actief op sociale media. Via facebook en instagram communiceren we de actuele openingstijden, kondigen we onze activiteiten aan en kan er voor de thema-avonden worden gereserveerd”.
Alhoewel het terras door de komst van de coronapandemie is ontstaan, hopen de initiatiefnemers dit jaarlijks te kunnen laten terugkeren. “Vorig jaar hebben we natuurlijk een prachtige zomer gehad en het succes smaakt naar meer. We hebben echt iets moois neergezet. We willen graag verder groeien en dit voortzetten, ook na corona. Aan ons ligt het niet, maar er zijn meerdere partijen die daar zeggenschap over hebben o.a. de gemeente Apeldoorn”, aldus Claudet.
Het Pop up picknick terras blijft de hele zomer dagelijks geopend, doordeweeks van 17.00-20.00 uur en in het weekend van 12.00-20.00 uur. Openingstijden zijn afhankelijk van het weer en de eventuele versoepelingen van de coronamaatregelen. Volg @popuppicknick op sociale media voor de laatste actuele informatie.
Over de locatie:
Het Oranjepark is ontworpen door landschapsarchitect Hoogeweg. Het betreft een monumentaal stadspark met invloeden van de Engelse landschapsstijl uit 1876 met een langgerekte gebogen vijverpartij met bruggetje en fontein, lange gebogen paden en uitgestrekte grasvelden. Van koning Willem III werd destijds toestemming verkregen om het park de naam Oranjepark te mogen geven. De gemeente moest zelf zorgdragen voor de aanleg van het park en op 13 mei 1876 werd het park in aanwezigheid van de koning feestelijk geopend.
Vergelijkbaar nieuws
Passie voor recreatie: “Zij die gaan, hebben altijd gelijk”
‘Interieur krijgt ook functie in communicatie duurzaamheidsbeleid’ In de vakantie- woning wil de gast verrast worden
By Jarmusch knipoogt niet alleen naar Amerika
Doelgerichte design en inrichting versterken het ultieme vakantiegevoel
Avontuurlijk overnachten in Burgers’ Zoo Camp
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.