Uit Recreatief Totaal

Attractiepark De Waarbeek heeft haar glans terug Hoe eigenaar-directeur Kevin Moespot het 100-jarige park transformeerde.

Geplaatst op: 20 december 2024

Attractiepark De Waarbeek, onlosmakelijk verbonden met Twente, viert dit jaar haar 100-jarig bestaan. De afgelopen twee decennia kende het park een turbulente periode met meerdere wisselingen van eigenaren, een bijna-faillissement en een grote verandering in de formule. Wij spraken met de huidige eigenaar en algemeen directeur, Kevin Moespot, over zijn aanpak en de toekomst van het park.

Kevin, Attractiepark De Waarbeek heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. Sinds 2018 ben jij eigenaar van het park. Hoe kwam je tot het besluit om het over te nemen?

“Vooropgesteld: ik heb een enorme passie voor de pretparkindustrie. Mijn vrouw Janna werkte tot 2018 als directieassistente bij Drouwenerzand Attractiepark, dat destijds eigendom was van haar vader. Via die weg kreeg ik de kans om het Halloween-evenement op te zetten, wat mijn eerste stap in deze branche was.

Drouwenerzand was mijn startpunt, maar via mijn netwerk kwam ook De Waarbeek op mijn radar. Arijan van Bavel was toen eigenaar van het park in Hengelo. In 2018 bleek dat hij een partner zocht om het park operationeel te draaien. Janna en ik besloten in te stappen. Het partnerschap veranderde echter al snel in een volledige overname. Eind 2018 waren we de trotse eigenaren. Dit kwam mede doordat Joris Bengevoord, die samen met Arijan een tijd eigenaar was, burgemeester van Winterswijk was geworden in 2017 en daarom zijn betrokkenheid stopte. Arijan richtte zich op zijn theaterplannen. Zo werd een verkoop onder aan de streep de beste optie.”

Je kocht een park dat niet alleen een opknapbeurt nodig had, maar ook een dieptepunt in bezoekersaantallen kende. Waar liepen jullie tegenaan?

“Arijan en Joris hebben bijna tien jaar hun best gedaan, met investeringen in attracties en entertainment. Maar het bleek niet genoeg voor de lange termijn. Tegen het einde ontbrak de ziel en passie in het park.

De eerste twee jaar waren zwaar. Het bezoekersaantal was gedaald tot 60.000 per jaar en toen kwam ook nog de coronacrisis. Toch hebben we vanaf 2020 een stijgende lijn weten te pakken door het all-in concept in te voeren. Dit hield in dat zowel toegang als horeca waren inbegrepen in één prijs. Dat sloeg aan, ondanks de beperkingen van de lockdowns.”

Hoe hebben jullie de uitdagingen van die periode overwonnen?

“Ons plan was altijd om te investeren, en dat hebben we doorgezet, ondanks COVID-19. De lockdowns waren een last en een zegen tegelijk. Enerzijds was het zwaar, maar anderzijds bood het kansen, zoals het faillissement van De Valkenier in Limburg. We hebben daar meerdere attracties van overgenomen, met veel eigen vermogen én door ons huis te verkopen. Dat stelde ons in staat niet alleen die attracties aan te kopen, maar ook te reviseren.

Daarnaast hebben we ook de bestaande attracties in De Waarbeek verbeterd en operationele processen aangescherpt. We maakten een deal om de overgenomen attracties pas in ons hoogseizoen te betalen, wat cruciaal was voor onze cashflow. Die flexibiliteit heeft ons enorm geholpen.”

Dit jaar vierden jullie het 100-jarig bestaan met een groot feest, inclusief optredens van onder andere Snollebollekes. De toekomst lijkt rooskleurig. Is dat vooral te danken aan de investeringen?

“De investeringen waren zeker belangrijk, maar ook de introductie van het all-in concept in 2020 heeft veel gedaan. Dit concept, dat mijn schoonvader ooit bij Drouwenerzand heeft ingevoerd, werkt perfect voor onze doelgroep. Gezinnen weten precies wat ze kwijt zijn, zonder verrassingen. In 2020 begonnen we met een prijs van slechts €14,50 voor toegang én horeca. COVID-19 bracht ons onbedoeld nog een voordeel: online reserveren werd de norm, en wij hanteerden online een lagere prijs dan aan de kassa. Toen online reserveren verplicht werd, konden we de kassaprijs optrekken naar het online tarief zonder weerstand. Dat was een slimme manier om de inkomsten te verhogen. Daarnaast hebben we afscheid genomen van het pannenkoekenhuis in het park, omdat dat niet meer paste bij de nieuwe formule. En misschien wel het belangrijkste: we hebben weer trots en beleving teruggebracht bij onze medewerkers en bezoekers.”

Vanaf januari 2025 nemen jullie ook de leiding over Drouwenerzand Attractiepark. Wat is het geheim van jullie succes als eigenaren van twee pretparken?

“Een geheim wil ik het niet noemen. Het all-in concept past gewoon goed bij de schaal van onze parken. Het trekt extra bezoekers zonder dat het veel extra investeringen vergt. Natuurlijk hebben we daarnaast fors geïnvesteerd, maar dat is simpelweg onze ondernemingsmentaliteit.

Janna en ik leiden een nuchter leven. We hebben een mooi huis en een fijne auto, maar verder geen extreme uitgaven. Als ik moet kiezen tussen een Ferrari of een nieuwe attractie, kies ik altijd voor de attractie. Wij werken met centen waar anderen met euro’s werken, maar met veel centen kun je ook iets moois opbouwen. Dat is wat ons drijft.”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via info@recreatieftotaal.nl of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.