Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen. De Efteling is het enige attractiepark binnen de top acht. Aquaria scoren het laagst op loyaliteit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Loyaliteitsmatrix
De bezoekfrequentie en de intentie om nogmaals een attractiepark, dierentuin of aquarium te bezoeken vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix1. Deze matrix geeft een duidelijk overzicht van de posities van de verschillende partijen ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.
Top acht telt zeven dierentuinen
Acht partijen scoren hoger dan gemiddeld op zowel bezoekfrequentie als bezoekintentie. In deze top acht staan zeven dierentuinen. De enige uitzondering is de Efteling. Deze partij heeft een hoger dan gemiddelde frequentie (1,7) en intentie (83%). Van alle partijen scoort Hoenderdaell het hoogst op zowel frequentie (2,1) als intentie (83%) om terug te keren.
Aquaria scoren opvallend laag
Veertien partijen presteren lager dan gemiddeld op zowel bezoekfrequentie als intentie om terug te keren. Het is opvallend dat alle aquaria laag scoren op klantloyaliteit. Zo hebben bezoekers van SEA LIFE (32%) en Dolfinarium (39%) de laagste intentie om terug te keren.
Bron: Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. In het onderzoek zijn 5.857 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
1- Frequentie en intentie gemeten over de afgelopen drie jaar en de komende drie jaar.
Vergelijkbaar nieuws
Veel bezoekers op de stranden van Leisurelands ondanks wisselvallige zomervakantie
Oostenrijkse campingtop benadrukt economisch belang van kamperen
75 jaar Keukenhof op bloemrijke postzegels
Uit nood geboren maar nu het grootste zandsculpturenevenement van Nederland
Nederlanders dik tevreden over vakantieplatformen
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.