Recreatief Totaal editie 2, 2018
Nieuwe verdienmodellen voor de recreatiesector
In veel sectoren van de recreatiesector staan de prijzen onder druk. Er zijn veel accommodaties beschikbaar en de markt is, mede dankzij vergelijkingswebsites, zeer transparant geworden. Ook de dagattracties hebben last van een zeer competitieve markt en bijna alle bezoekers komen met korting binnen. Het rendement op boekingen en tickets komt steeds meer onder druk te staan.
Toch is er nog volop toekomst voor de sector. Zeker als andere inkomstenbronnen beter ontwikkeld worden. Vandaar dat we in deze editie van Recreatief Totaal de retail- en foodservice-kansen uitlichten. Een gast die eenmaal binnen is, blijkt minder gefocust te zijn op de prijs, en wil van het verblijf of belevenis genieten. Daar kun je met een goed ontwikkeld foodaanbod en fun-shoppen op inspelen.
Andersom zien we dat ook de traditionele retail en horeca te maken hebben met veranderende marktomstandigheden.
Zij domineren op dit moment de binnensteden en winkelgebieden. Onder druk van de internetverkoop loopt het bezoek op diverse locaties terug. Om klanten te behouden is het nodig om gebieden aantrekkelijker en plezanter te maken. En wie zijn daarin de experts? Juist; ondernemers uit de recreatiesector. Dus daar liggen nieuwe kansen voor vestigingsplekken.
Een veranderende economie roept om nieuwe businessmodellen. Voor sommige bedrijven is dat een bedreiging. Voor creatieve ondernemers juist een kans. Tot welke categorie wil jij behoren? Blader snel verder om meer inzichten te verkrijgen.