Uit Recreatief Totaal

“De eindconsument moet het wauw effect hebben”

Geplaatst op: 11 november 2023 Geschreven door Linda Fijma

Met roots in de race-industrie en een specialisme in het produceren van carrosserieën voor Porsche cups en Parijs-Dakar rally’s zijn de ReFerox racesimulatoren een uniek product in de markt. Door de jarenlange kennis en ervaring samen te brengen in carrosserie racesimulatoren ervaar je zowel de look als feel zo realistisch mogelijk. Nick van Thull, eigenaar van ReFerox vertelt ons hoe het bedrijf tot stand is gekomen en wat de mogelijkheden van hun producten zijn binnen de recreatiesector.

“Van origine komt ons familiebedrijf uit de racerij. Vanwege ons specialisme in het produceren van carrosserieën hebben we ook voor klanten professionele carrosserie racesimulatoren ontwikkeld voor F1 trainingscentra. Deze simulatoren helpen de coureurs op een zo realistisch mogelijke manier te trainen voor diverse races. Toen we een aantal jaar geleden de vraag vanuit de recreatiemarkt kregen om racesimulatoren aan te bieden, zijn we ons meer op deze markt gaan richten. Inmiddels hebben we diverse simulatoren ontwikkeld die geschikt zijn voor deze sector.”

Hoe komt zo’n racesimulator tot stand?
“We wisten alle afmetingen van de auto’s natuurlijk al. En daardoor was het vrij makkelijk om een eigen carrosserie te bouwen voor een simulator. Met de Fontys University Eindhoven zijn we voor de techniek erachter een samenwerking aangegaan waarbij studenten ons hebben geholpen. Denk hierbij aan het afstellen van de auto, op welke plaats zet je de bewegingen… Dit alles hebben we samen met de studenten bepaald, maar ook hebben we ons eigen netwerk aan racers om feedback gevraagd. Uiteindelijk hebben we de meest realistische racesimulator weten te ontwikkelen, echt elke beweging van het rijden voel je.”

Wat maken de simulatoren interessant voor de recreatiesector?
“Wij zien dat de E-sports steeds groter en groter worden, zie de stadia vol bij wedstrijden bijvoorbeeld alleen al. De grootste groei hierin is het simracen en belangrijk is daarbij het spelelement. Het staat nu misschien nog in de kinderschoenen, maar daarom is NU juist het moment om in te stappen. We krijgen vanuit alle kanten al aanvragen en daarom zijn we onze producten volop aan het doorontwikkelen speciaal voor de recreatiesector. Belangrijk in deze sector is de omzet per vierkante meter, ROI, het ‘social competition’ element, de service op het concept en de unieke ervaringen en verhalen waarmee de eindconsument naar huis gaat. Met die insteek zijn wij verder gaan ontwikkelen waarbij ons doel is het wauw effect te creëren wanneer er gebruik gemaakt wordt van de simulator.”

Welke specifieke oplossingen hebben jullie beschikbaar?
“Wij bieden onze simulatoren aan waarbij je opties hebt voor single races maar je kunt ook kiezen voor meerdere simulatoren waarbij je als groep een race tegen elkaar doet. En we gaan een stukje verder dan alleen de levering van onze simulatoren . Als je een ruimte hebt, maakt niet uit hoe groot, zorgen wij voor een totaalbelevingsconcept. Je waant je dan in een echte pitlane, waarin alle elementen zijn verwerkt. Denk aan het juiste licht, geluid en zelfs geuren van rubberbanden wanneer je wegrijdt. Al deze facetten zijn gekoppeld aan het spel en spelen hierop in.”

Is zo’n racesimulator makkelijk in gebruik?
“Jazeker, wij bieden zoals gezegd twee verschillende modussen aan, als groep racen, dan heb je maar een enkele operator nodig. Maar vanwege het grote personeelstekort, bieden we ook de ‘arcade mode’ aan, hierbij heb je geen operator nodig maar kan de eindgebruiker via een QR-code op het scherm zelf de simulator instellen en de races bepalen. Wanneer wij een project afronden verzorgen wij ook een drie daagse training aan het personeel van die locatie, zodat iedereen altijd goed geïnformeerd is en er makkelijk mee overweg kan. Als laatste en allerbelangrijkst hebben wij iedere dag van de week, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, een service team klaar staan die van afstand of op locatie kan servicen waar nodig”

Kunnen de simulatoren ook ergens uitgeprobeerd worden?
“We hebben nu diverse locaties waar onze simulatoren staan en in onze showroom in Utrecht bij Louwman Exclusive kunnen geïnteresseerden langskomen voor een test. We kunnen veel vertellen over onze simulatoren en het belevingsconcept, maar na het zelf gezien en ervaren te hebben weet je pas echt waar we over praten. Wij stimuleren dus iedereen dit eens te doen en naderhand bespreken we graag de mogelijkheden.”


Meer informatie over ReFerox: referox.com.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.