De juiste marketingstrategie voor het aantrekken van de Duitse gast
Uit de benchmark van Booking Boosters komt naar voren dat Nederlanders weer meer naar het buitenland trekken. Daarentegen stijgt het aantal Duitse gasten in Nederland. Door het inzetten van de juiste marketingstrategieën is er veel winst te behalen in het aantrekken van de Duitse gast naar Nederlandse campings en vakantieparken. In gesprek met Tobias Lanznaster, Performance Manager Duitsland bij Booking Boosters, en Lisa Molendijk, Project Manager bij Booking Boosters, vertellen zij over de kansen en uitdagingen die deze trend biedt voor de Nederlandse recreatiemarkt.
Tobias vertelt; “We zien een stijging van 14,9% aan Duitse gasten in Nederland. Waar ligt het aan dat de Duitse gast steeds meer naar Nederland trekt? Uiteraard door de juiste marketing in te zetten, maar je merkt ook dat Duitsers steeds bekender worden met de verschillende vakantieregio’s in Nederland. Duitse gasten trekken vooral naar de kust, maar ook regio’s als de Veluwe worden steeds populairder. De Duitse gast zoekt vooral naar luxe en wellness, een trend die we ook terugzien in de Nederlandse recreatiebranche. Daarnaast zijn er veel vakantieparken in Nederland die hele mooie concepten hebben ontwikkeld en die zeer kind- en gezinsvriendelijk zijn, veel meer dan in Duitsland. Nederland is wat dat betreft echt een pionier met betrekking tot dit soort vakantieparken. Nederland is wat dat betreft echt een pionier met betrekking tot vakantieparken.
Als Nederlandse camping of vakantiepark de Duitse gast benaderen, is dat vergelijkbaar met het benaderen van de Nederlandse gast?
“Nee, er zijn wel degelijk verschillen. Zo is de Duitse gast wat voorzichtiger en gevoeliger voor onzekere situaties. Daarom is een Duits keurmerk zoals die van de ADAC PiNCAMP zeer waardevol om vertrouwen te creëren bij deze doelgroep. Daarnaast is een actuele en relevante website essentieel. Daarmee bedoel ik dat je echt een native sprekende vertaler moet gebruiken, in plaats van de simpele translate programma’s. Ook wil deze gast meer informatie voor het boeken, zoals bijvoorbeeld over kenmerken van de accommodaties, faciliteiten, of de afstand van het park naar Duitse steden. Het aanbieden van in Duitsland populaire betaalmethodes als PayPal is hier belangrijk, dit heeft ook weer te maken met het creëren van vertrouwen en veiligheid om te boeken. Volgens de wet is het daarnaast vereist om een ‘Impressum’ pagina te hebben. Hier staat informatie over de organisatie, denk aan contactinformatie, btw- en KVK- nummer. Wanneer onze klanten kiezen voor Duitse marketing, ondersteunen wij ze hierbij. In ons CMS is het zelfs mogelijk gebruik te maken van een vertaalmodule die door native speakers wordt afgehandeld. Ook zijn koppelingen met Duitse touroperators mogelijk bij ons, denk dan aan Booking.com, HomeToGo, Holidu, maar ook Fewo-Direkt en Traum-Ferienwohnungen”, legt Tobias uit.
Waar verschilt een Duitse gast in ten opzichte van de Nederlandse gast als het gaat om het boeken van een vakantie?
“Ten eerste verschillen de vakantieperiodes en aankomst- en vertrekdagen tussen de Nederlandse en Duitse gast. Zo hebben ze in Duitsland bijvoorbeeld een langere paasvakantie dan in Nederland, eerder zomervakantie, en zien we veelal andere aankomst- en vertrekdagen. Deze andere vakantieperiodes en feestdagen bieden veel kansen omdat je je bezetting daardoor jaarrond kunt maximaliseren. In Nederland wordt het steeds gebruikelijker dat er flexibele aankomst- en vertrekdagen worden aangeboden, voor de Duitse gast is dit zeker een plus. Duitse gasten komen veel aan op een woensdag of donderdag, wat te maken heeft met andere feestdagen, zoals bijvoorbeeld Froleichnam. Ook de zaterdag is een populaire aankomstdag. Als Nederlandse camping of vakantiepark is het belangrijk om hierop in te spelen”, laat Lisa weten.
Tobias vervolgt; “Ten tweede zie je best wat verschillen tussen de Duitse en Nederlandse doelgroep. We zien dat de Duitse gast vaker met hun hond en/of kinderen een vakantie boeken. We zien dat de Duitse gast vaker met hun hond en/of kinderen een vakantie boeken. Daarnaast boeken ze een verblijf van langere duur en geven zij meer uit tijdens hun verblijf. Verder boekt de Duitse gast graag vroeg zijn of haar vakantie. Door de combinatie van ervaringen die we door de afgelopen jaren hebben opgedaan en het verzamelen van data, hebben we onze marketing er nu zo op ingericht dat we precies weten wanneer we op welke periodes moeten inspelen.”
De Duitse gast kwam voorheen vooral naar Nederland voor de kust, wat zijn nu belangrijke regio’s?
“Over het algemeen hechten Duitse gasten vooral waarde aan hoge kwaliteit en luxe en houden ze van een vakantie aan het water of de kust. We zien echter dat daar nu vooral gasten uit Nordrhein-Westfalen, de belangrijkste oorsprong markt, en het Zuidwesten van Duitsland naartoe gaan. Terwijl bestemmingen in het Noordoosten van Nederland ook veel Duitse gasten uit Niedersachsen trekken, wat daar net over de grens ligt. Het is wel zo dat Duitsers hier minder voor de omgeving komen, maar juist voor het park. In deze regio’s is het dus belangrijk om een interessant concept, leuke faciliteiten en goede accommodaties aan te bieden om succesvol te zijn op de Duitse markt. Het is dus heel belangrijk om te weten waar je Duitse potentiële gast vandaan komt en daar je marketing op aan te passen. Duitsers kennen veel Nederlandse regio’s minder goed, denk dan aan Overijssel en Drenthe. Ook hebben veel Duitse plaatsen/regio’s dezelfde naam als Duitse plaatsen/regio’s en moet er dan duidelijk gemaakt worden dat het dus over de plaatsen in Nederland gaat. Door onze ervaring en hierop aangepaste marketingactiviteiten vangen goed af, maar als je dat niet goed inricht, is er een kans dat een hele groep aan potentiële gasten afhaakt”, geeft Tobias aan.
Is er verder nog iets waar rekening mee moet worden gehouden bij de Duitse doelgroep?
“Ja zeker. De Duitse gast heeft een leeftijd tussen de 30 en 60 jaar. Jongeren, jongvolwassenen en senioren boeken daarentegen minder snel een vakantie in Nederland. Dat komt vermoedelijk doordat de Duitse gast op een jonge of oude leeftijd vaker kiest voor een vakantie in eigen land, vanwege afstand, kosten, maar voor ouderen ook de taalbarrière. Daarom is het juist belangrijk om Duitse families en gezinnen aan te trekken met aansprekende beelden, een aantrekkelijk aanbod en kindvriendelijke faciliteiten”, laat Tobias nog weten.
Ook de Duitse gast aantrekken met de juiste marketing?
Booking Boosters komt graag in contact om de mogelijkheden voor jouw recreatiebedrijf te bespreken. Neem contact op met Tobias of Lisa van Booking Boosters via https://www.bookingboosters.nl/contact/.
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.