“De klant is loyaal aan ons merk en verwacht kwaliteit”
Tijdens een van de recente podcasts van Richard Otten gaat hij in gesprek met Ward Wijngaert, Senior Business Developer van Yelloh! Village, een van de grootste samenwerkingsverbanden tussen campings in Europa. Samen met Richard praat hij over de positie van Yelloh! Village, de trends in de campingwereld en hoe de campingwereld er in de toekomst eruitziet.
Yelloh! Village, een franchiseketen, 23 jaar geleden ongeveer opgestart in Frankrijk om individuele campings meer macht terug te geven. Zoals Ward het zegt ‘Join the resistance!’. Inmiddels heeft het bedrijf hun pijlen ook gericht op de Nederlandse campingmarkt, om met individuele campingeigenaren samen te werken. Ward werkt sinds anderhalf jaar voor Yelloh! Village en in zijn functie houdt hij zich vooral bezig met hoe campings zich achter de schermen kunnen verbeteren.
Ward vertelt; “Onafhankelijke camping sluiten zich aan bij ons merk en Yelloh! Village is dan verantwoordelijk voor alle commerciële acties, zowel de marketing en promotie alsmede de verkoop en de klantopvolging et cetera.”
Wat dragen jullie precies bij aan een camping?
“Wij werken als een vereniging, waar iedereen dezelfde rechten en verplichtingen heeft. We maken geen onderscheid tussen een kleine of grote camping en bieden zes hoofdpijlen aan van service. De eerste is marketing, tweede is de callcenter, derde is technische ondersteuning zoals boekingswebsites, vierde is ons revenu management, vijf is alle digitale reclame en de zesde is onze kwaliteit. Daarnaast doen we bijvoorbeeld audits, en gaan we als mistery guest op bezoek bij aangesloten campings om die kwaliteit te waarborgen.”
Hoeveel leden hebben jullie nu?
“We hebben nu 95 leden. 85 campings in Frankrijk, 8 in Spanje en 2 in Portugal. We zijn relatief bekend in Nederland bij de consument en nemen de Nederlandse campings graag mee in ons verhaal. Qua camping gezien is Nederland het beste in kwaliteit. Daarnaast is Nederland onze tweede nationaliteit als je kijkt naar het klantenbestand.”
Waar zie je gelijkenissen in uitdagingen als je Nederland en Frankrijk naast elkaar zet?
“Wij zien Frankrijk als een toekomstspiegel, wat er in Nederland gebeurt, zoals het opkopen van campings door ketens. Door met ons samen te werken kunnen bedrijven zich focussen op operatieve aspecten van het bedrijf. Daarnaast is de kwaliteit van de Nederlandse campings een uitdaging voor ons om door te trekken naar alle leden.”
Je geeft aan dat kwaliteit bij jullie een van de speerpunten is. Wat gebeurt er als iemand onder de kwaliteitsscore zakt?
“Wij zijn heel strikt in kwaliteit maar we zijn ook niet radicaal. Als iemand onder de kwaliteitsscore zakt, bieden we advies aan. Als die punten dan aangepakt kunnen worden en de ondernemer gestimuleerd kan worden zijn we daar erg blij mee. Maar als een camping het advies in de wind slaat dan moeten we wel maatregelen nemen. De klant is loyaal aan ons merk en verwacht kwaliteit en we kunnen het ons dan ook niet veroorloven dat klanten ontevreden bij een Yelloh! Village camping weggaan.”
Wat is de kracht van jullie als groep?
“Niet alleen het netwerkdeel, zoals de seminars die wij organiseren, ook de hulp die je elkaar kunt bieden is heel waardevol. Een tweede voordeel is de transparantie van de gegevens. In een commercieel verband is iedereen heel transparant en daarmee kun je ook een stap verder komen. Zo proberen we een gezonde competitiviteit in de groep te krijgen en worden ze automatisch gemotiveerd. Maar de grootste kracht is wel het bundelen van het marketingbudget. Zodanig dat we kunnen competeren met de grote Europese camping merken in reclame op tv en internet. Die promotiekosten zijn normaliter veel te hoog voor een individuele camping.”
Wat zijn de vereisten om een Yelloh! Village camping te mogen zijn?
“We hebben drie vereisten. Eerste vereiste is dat er een onafhankelijke eigenaar is, de tweede is dat het een kwaliteitscamping is en de derde een minimale omzet van een miljoen euro.”
Ben je ook geïnteresseerd in het aansluiten bij Yelloh! Village of wil je meer weten over deze organisatie? Luister de gehele podcast af op https://pod.co/de-podcast-over-toerisme-recreatie-en-vrije-tijd/ward-wijngaert-yelloh-villages en neem contact op met Ward via [email protected].
Over de podcast toerisme, receatie en vrije tjid
In deze podcast series praten Richard Otten en Merlijn Pietersma met vooraanstaande spelers in de recreatiebranche. Ze spreken met eigenaren, leveranciers, touroperators, marketeers en andere spelers om te leren hoe ze werken, hoe ze perspectief houden in deze tijd en hoe hun verhaal jou kan helpen om klaar te zijn voor de toekomst. Wil je ook te gast komen in de podcast of contact met hen opnemen? Kijk dan eens op richardotten.nl.
Abonneren op de Podcast?
https://feed.pod.co/de-podcast-over-toerisme-recreatie-en-vrije-tijd)
Vergelijkbaar nieuws
RTL 4 komt vanaf februari met nieuwe afleveringen CAMPINGtijd
De Digitale Spellenbox maakt vakanties nog leuker
Vacanze col Cuore wint ANWB Pincamp award
“De waterrecreatie zou een voorbeeld moeten nemen aan de verblijfsrecreatie”
Branche ondersteunt Nationale Open Camping Dag
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.