Uit Recreatief Totaal

De ommezwaaivan Familiepark Drievliet

Geplaatst op: 20 maart 2025

Familiepark Drievliet in Den Haag heeft een complete ommezwaai gemaakt sinds in 2024 het Franse concern Looping Group het pretpark overnam van de familie Faaij. Tot een jaar geleden was marketing geen vast onderdeel binnen de bedrijfsvoering van het park. Danny van der Weel heeft daarom als Manager Marketing, Sales en Retail een flinke opdracht gekregen: Familiepark Drievliet de toekomst in helpen. Te midden van de voorbereidingen op een re-branding voor het nieuwe seizoen, maakt hij tijd vrij om ons bij te praten over de uitdagingen en toekomstplannen.

Dat Danny van der Weel bij een pretpark terecht zou komen, was geen zekerheid. Hij was namelijk vijftien jaar actief in zijn geboorteplaats bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, waar hij in 2023 afzwaaide als Event- en Projectmanager.

“Ik was tijdens COVID op het punt gekomen dat ik ging nadenken over wat ik wilde met mijn carrière. Ik heb altijd al een sterke binding gehad met de pretparkindustrie en had ervaring in sales opgedaan. Ik heb daarom de stoute schoenen aangetrokken en Andreas Andersen mijn visie voor mijn carrière voorgelegd. Hij wist mij te koppelen aan de CEO van de Looping Group, die met Avonturenpark Hellendoorn regelde dat ik daar vrijblijvend op de koffie kon. Avonturenpark Hellendoorn was op dat moment al in handen van Looping Group. De klik was er en meerdere gesprekken later begon ik in de zomer van 2023 als Manager Marketing en Sales in Avonturenpark Hellendoorn. Natuurlijk had ik nog niet alle vakinhoudelijke kennis, maar ik had wel creativiteit en wist hoe iets op te bouwen vanuit een visie. Ik heb ook veel ervaring in het in beweging krijgen van projecten, dus de radartjes draaiende krijgen. Dat was precies wat men zocht. Soms moet je eerst springen en daarna al doende maar zien hoe je moet zwemmen. Ik denk ook dat we in de branche minder op functieprofiel inclusief ervaring moet zoeken, maar meer op de passie, visie en creativiteit van kandidaten voor bijvoorbeeld management.”

Je woont in Rotterdam. Avonturenpark Hellendoorn is niet echt om de hoek; was doorschuiven naar Drievliet altijd al het plan?

“Natuurlijk wist ik dat Looping Group wilde uitbreiden en hoorde ik in de geruchtenmolen ook van de plannen voor overname. Eigenlijk solliciteerde ik dus bij de groep en niet zozeer voor de lange termijn voor een specifiek park. Redelijk snel na mijn start in Avonturenpark Hellendoorn wist ik van Familiepark Drievliet. Toen het definitief werd kwam mijn overplaatsing ook ter sprake, maar ik wilde eerst echt het seizoen 2024 bij Avonturenpark Hellendoorn helemaal afmaken. Daarom werd ik in het begin ook uitgeleend aan Familiepark Drievliet en is de definitieve overstap pas sinds november 2024. ”

Drievliet is sinds de oprichting in de handen van dezelfde familie geweest en stond te boek als gesloten organisatie. Wat trof je aan toen je er begon?

“Voorop gesteld; ik heb veel respect voor de familie Faaij. Ze hebben op een uitdagende locatie (midden in de stadse drukte) een divers pretpark neergezet waar gezinnen zich prima vijf a zes uur vermaken. Gelukkig heeft de familie alles gedaan om de overgang zo soepel als mogelijk te maken, wat ook wel noodzakelijk was aangezien de overname een week voor de seizoenstart rond af. Overigens is de familie nog geregeld op het park en kunnen we voor vragen en om simpelweg te klankborden altijd bij ze terecht.”

“Op veel vlakken was het park nog niet klaar voor de toekomst. Gasttevredenheid werd niet goed gemeten, maar ook zaken als downtime van attracties werden niet goed bijgehouden. Hier was men bij Avonturenpark Hellendoorn al verder mee en die learnings zijn ook in Familiepark Drievliet toegepast. Nu proberen we alles wat te meten is, ook echt te meten. Dus van de net genoemde downtime en gasttevredenheid tot in kaart brengen welke attracties binnen ons aanbod het meest populair zijn. Op het vlak van Marketing was er eigenlijk vrij weinig. We geven geen bezoekersaantallen, maar ik kan wel zeggen dat de schoolreisjes uiterst belangrijk zijn geweest door de jaren heen. Doordat dit historisch is gegroeid, was daar weinig marketing en sales voor nodig.”

Er was dus veel werk aan de winkel en het seizoen stond op het punt van starten. Inmiddels had je ook wat meer inhoudelijke vakkennis opgedaan, maar gaf je eerder al aan ook sterk te zijn in de ‘radartjes in beweging krijgen’. Hoe zijn die eerste weken gegaan?

“Er was geen team. Normaal zou je eerst een team zoeken, dan een visie uitwerken en die implementeren. Maar daar was geen tijd voor. Terwijl het team werd gezocht, hebben we de marketing pragmatisch opgepakt. In de beeldmerken die er waren hebben we subtiele wijzigingen doorgevoerd en verder hebben we vooral heel hard geknokt om content en de website op orde te krijgen. Zeker de website was niet toekomstproof. Bij veel Nederlanders was Familiepark Drievliet door de jaren heen ook echt op de achtergrond geraakt en daarmee hadden we dus op vlak van naamsbekendheid een uitdaging die op korte termijn opgelost moest worden. We hadden geen slecht imago…. Maar de consument wist niet echt wat Drievliet nu was. De partners uit mijn netwerk en die van Looping Group zijn dan ook snel aan het werk gezet om alles te realiseren en zoveel mogelijk voor de seizoenstart gedaan te krijgen.”

Welke zaken zijn dan concreet opgepakt in die periode?

“Om te beginnen de website! Dit is in de customer journey natuurlijk ontzettend belangrijk. Avonturenpark Hellendoorn had toen al een goede website en door deze als basis te gebruiken, konden we snel doorpakken in Den Haag. Ook de bereikbaarheid, dus een stuk dienstverlening naar onze gasten, moest beter. Tot voorkort moest je klachten nog per post opsturen; bellen en e-mailen was niet mogelijk. Verder was er echt een groot tekort aan content. We hebben Content Explorers gelijk aan het werk gezet om social media content te maken, een fotograaf is langsgekomen en hebben ook gelijk dronebeelden laten maken. We zijn ook relatief snel daarna begonnen met enquêtes onder gasten om data voorhanden te hebben in de toekomst. Operationeel zijn er ook veel verbeteringen doorgevoerd. Hier kwamen gelijk verrassende resultaten uit. Zo had ik nooit verwacht dat Jungle River bij de populairste attracties zou horen.”

Het eerste seizoen onder Looping Group is geweest in Familiepark Drievliet en jij bent sinds eind vorig jaar 100% over naar Familiepark Drievliet. Waar zijn jullie nu mee bezig?

“We wisselen veel kennis uit met Avonturen Hellendoorn en zijn zelf druk bezig met een visie voor het nieuwe seizoen en de lange termijn opstellen. Waar liggen kansen? Wat kan beter? Wat kunnen wij doen om de concurrentie voor te blijven of om ze in te halen en hoe bewaken we de winstmarge is een onstabiele wereld? Ook stellen we de medewerkers centraler in de organisatie. Zo proberen we meer input te krijgen, maar willen we ook meer onze waardering uitspreken. Zo zijn er kerstpakken en iets simpels als een verjaardagskaart geïntroduceerd. Kortom, we werken toe naar een plattere organisatie. Dat is ook de vrijheid die Looping Group ons geeft. Zelf ben ik ook erg druk met de re-branding die er aan zit te komen (en inmiddels uitgerold is, red.) en liggen er de komende jaren grote projecten als het verbeteren van de uitstraling van het entreegebied en de retail. Hier valt echt zowel qua gastervaring als financieel de nodige winst te behalen.”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.