Uit Recreatief Totaal

De Recreatiekrant Veluwe, een co-creatie voordat dat woord überhaupt bestond…

Geplaatst op: 22 augustus 2022

De Recreatiekrant Veluwe is één van de oudste vrijetijdkranten van Nederland. De krant voorziet toeristen (én inwoners) op de Veluwe al een halve eeuw van actuele informatie over evenementen, activiteiten en excursies. De krant wordt gratis verspreid bij zo’n vierhonderd bungalowparken, campings, hotels, VVV’s en andere toeristische informatiepunten in de regio. Hoe overleeft deze traditionele krant te midden van het online-media geweld in de recreatiesector? Recreatief Totaal gaat in gesprek met uitgever en hoofdredacteur Jurgen Hillaert (55) die al dertig jaar bij deze krant betrokken is.

Wat is de kracht van de Recreatiekrant Veluwe?

“Succes kent vele vaders”, zegt Jurgen. De krant is ooit ontstaan als uitagenda van de Streek-VVV op de Noordwest-Veluwe en heette toen nog ‘Toer ’s mee’. Later is het Gelders Bureau voor Toerisme de krant gaan uitgeven, vervolgens het Gelders Overijssel Bureau voor Toerisme, daarna het Veluws Bureau voor Toerisme en sinds 2014 de Streekverkenner, het bedrijf van Jurgen Hillaert, in samenwerking met BDUmedia.

Evenementenorganisatoren en VVV’s voelen zich sterk betrokkenheid bij deze krant. Zij leveren voor iedere editie – de krant verschijnt zes keer per jaar – hun activiteitentips aan en dragen mede zorg voor een brede verspreiding. De krant heeft bewezen publiek te kunnen sturen en is zelfs zo geliefd dat campinggasten op de dag van verschijning bij de receptie staan te wachten op de nieuwste krant. “Campinggasten staan bij de receptie te wachten op de nieuwste Recreatiekrant’ Organisatoren weten dat als hun activiteit in de Recreatiekrant vermeld staat ze verzekerd zijn van aanloop. Kleine activiteiten zijn groot geworden door aankondigingen in de krant.

Veelzeggend is de strijd die in het verleden tussen VVV-besturen werd gevoerd, wie in welke editie met een artikel op de voorpagina mocht komen. “Naast de enorme betrokkenheid speelt ook het feit dat de krant gratis is, een enorme oplage kent en meerdere malen per jaar verschijnt en dus actueel is een grote rol in het succes van de Recreatiekrant Veluwe”, aldus Jurgen.

Hoe is de krant in de corona-tijd overeind gebleven?

Jurgen: “De krant krijgt geen subsidie. In de afgelopen twee jaar was het wel even schakelen. Kranten die volledig productie klaar waren, konden de prullenbak in toen er weer een lockdown werd afgekondigd. Toch hebben we snel de inhoud kunnen aanpassen en de focus meer gelegd op bijvoorbeeld wandel- en fietsroutes en parken en tuinen die te bezichtigen waren. Ook de to-go-arrangementen van de horeca gaven we aandacht om zo de toeristen toch een aantrekkelijk Veluws aanbod te kunnen presenteren. Wél was het financieel een forse aderlating. Restaurants en evenementenorganisatoren vielen weg als adverteerders wat betekende dat de krant noodgedwongen minder pagina’s telde en in een kleinere oplage verspreid moest worden. Waar andere krantentitels zijn omgevallen, hebben wij het gelukkig gered en hopen we van 2022 weer een normaal seizoen te kunnen maken.”

Neem je alle activiteiten op in de Recreatiekrant Veluwe?

“Alhoewel ik het graag zou willen is het schier onmogelijk om alles wat er op de Veluwe georganiseerd wordt te vermelden. We selecteren op aantrekkelijkheid voor de toerist, het boven-lokale belang van de activiteit en proberen een divers aanbod te presenteren, goed gespreid over het hele gebied en de looptijd van de krant. We kiezen in principe ook altijd voor activiteiten die buiten plaatsvinden. Bioscoop- en theatervoorstellingen, orgelconcerten, tentoonstellingen, beurzen of workshops zul je dus zelden tegenkomen in de Recreatiekrant. Ook al te commerciële activiteiten geven we geen plek in de redactie of agenda. Wel kunnen zij uiteraard altijd adverteren én zij kunnen zich om niet presenteren op digitale agenda van recreatiekrantveluwe.nl

De Recreatiekrant Veluw online

Nu we het over online hebben, hoe verhoudt de digitale recreatiekrant zicht tot de papieren krant?

In de corona-periode heeft de Streekverkenner in samenwerking met BDUmedia ook een digitale recreatiekrant gelanceerd. Juist toen veel mensen noodgedwongen thuis zaten, bleek er enorm veel behoefte aan informatie over welke uitjes nog wel mogelijk waren. Juist in de corona-tijd was het handig om mensen real-time te informeren over een gepland toeristisch bezoek om te voorkomen dat je voor een gesloten deur kwam te staan of vergeten waren zich te laten testen. In samenwerking met de VVV’s en toeristische informatiepunten op de Veluwe werden activiteiten verzameld die in ieder geval doorgingen (ook zonder QR-code), zoals fotospeurtochten, smaakfietsroutes, een kinderbelevingspad of food-trails. Maar ook fraaie wandel- en fietsroutes over historische landgoederen of bezoeken aan tuinen en parken behoorden tot het aanbod. Innovatieve ondernemers begonnen zelfs met sup-lessen op het Apeldoorns Kanaal of een wandelbingo waarbij de Big-5 van de Veluwe moest worden gespot. Activiteiten waar de Recreatiekrant graag aandacht aan schonk!

“Alhoewel we dus aanvankelijke begonnen met het presenteren van last-minute aanbod op recreatiekrantveluwe.nl, tonen we tegenwoordig inspirerende uittips die wat later in de maand plaatsvinden. Het bezoek aan de site gestaag en vrijwel dagelijks worden nieuwe activiteiten op de site geplaatst. Wat het leuk maakt is dat ondernemers en organisatoren ook zelf – helemaal gratis – hun activiteiten in de agenda kunnen plaatsen”, zegt Jurgen.

En de toekomst?

Jurgen: “De vraag van de consument naar de Recreatiekrant is onverminderd groot. Maar omdat het een gratis krant is – en dat willen we graag zo houden – zijn we voor de exploitatie volledig afhankelijk van adverteerders. Gelukkig hebben we adverteerder die al jarenlang zichzelf presenteren in de krant. ’t Veluws Zandsculpturenfestijn, het Ambachtenmuseum, maar ook bepaalde restaurants en winkels hebben al jaar-in-jaar-uit een grote advertentie in de krant. Klaarblijkelijk omdat het effect heeft en een advertentie in de recreatiekrant extra publiek trekt. Inmiddels hebben ook citymarketingorganisaties op de Veluwe nut en noodzaak van de recreatiekrant onderschreven en presenteren hun uit-ladders of imagocampagnes in deze krant. Samen houden we de Veluwe op 1.” “Maar waar ik het eigenlijk om doe? Jurgen sluit af:

“Ik wil mensen een leuke vakantie bezorgen met originele uit-tips, zodat je je geen dag hoeft te vervelen als je je vakantie doorbrengt op de Veluwe.”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.