Een herstart van de recreatiesector begint bij vertrouwen
Veel ondernemers in de toeristisch recreatieve sector kijken reikhalzend uit naar het einde van de beperkingen. Karel Vos, directeur van Bookit (o.a. Weekendjeweg en Bungalows.nl) voorziet dat een herstart lastig wordt. “Een herstart is méér dan het openstellen van hotelkamers of bungalows. De hele vakantiebeleving moet weer op gang komen. Ook het vertrouwen dat een locatie veilig is, zal straks een belangrijke rol gaan spelen.”
De huidige situatie
Net als in de hele recreatiesector liggen ook de boekingen bij Weekendjeweg en Bungalows.nl vrijwel stil. Karel Vos: “We zien op de websites nog wel veel verkeer van mensen die inspiratie willen opdoen. De boekingen hebben een zeer incidenteel karakter; dat is tientallen procenten onder onze normale omzet. Vaak zijn dat ook geen vakantiegangers, maar mensen die tijdelijk een onderkomen zoeken. Door de lockdown en negatieve adviezen wil er ook niemand meer op vakantie. We hebben dan ook al onze promotiecampagnes stopgezet.”
Waar wordt er nog wel geboekt? Vos: “De tendens is dat men omboekt naar een tijdstip dat steeds verder vooruit ligt. We zien steeds meer boekingen voor 2021 in ons systeem. En dat is best bijzonder omdat onze websites het normaal gesproken vooral van last minutes moeten hebben.”
Wachten op een herstart?
“Daar kijken we natuurlijk allemaal naar uit.” vertelt Vos ons telefonisch, “Maar dat zal niet eenvoudig worden. Je kunt wel weer snel een bungalow of hotelkamer verhuren, maar dat is geen complete vakantie. De hele service er om heen; de restaurants, de activiteiten, het zwembad, … die horen ook bij de totaalbeleving. Een accommodatie voor een vakantie staat niet op zichzelf. Je moet in de omgeving ook nog wat kunnen ondernemen. Voor een veilige herstart moet er nog heel wat geregeld worden.”
Je noemt ‘veiligheid’. Hoe belangrijk is dat thema? Vos: “Vertrouwen is een cruciaal onderdeel van het herstel. Als ik, bij wijze van steekproef, enkele klanten nu pols of zij direct na de huidige deadline van de regering (28 april) gratis op vakantie willen naar een groot Nederlands attractiepark, dan krijg ik gewoon ‘nee’ te horen! Dat geeft wel aan hoezeer men doordrongen is van het risico. Als de bedrijven straks weer opstarten dan zul je ook enorme goede protocollen voor veiligheid en hygiëne moeten hebben. Het zal wel even duren voordat men weer op vakantie durft te gaan.”
Vakantieparken hebben een voorsprong
Hoe zie jij de herstart vorm krijgen? Vos: ”We verwachten dat de eerste boekingen vooral dicht bij huis zullen plaatsvinden. De Nederlandse vakantiemarkt is voor ons de belangrijkste markt, dus daar gaan we wel van profiteren. De Nederlandse recreatiesector zal het voorlopig wel even met veel minder inkomende toeristen moeten stellen. Als ik kijk naar ons portfolio, dan verwacht ik dat de vakantieparken een betere uitgangspositie hebben dan de hotels. Hotels kunnen aantrekkelijker worden als ze wat meer familiekamers zouden aanbieden. Wij zien dat nu al terug in onze zoekopdrachten.”
Gaan we een vloedgolf aan boekingen krijgen als de maatregelen worden versoepeld? Vos: “Veel mensen willen graag met vakantie. Dus van een toename zal zeker sprake zijn. Bovendien heb je de voucherregeling waardoor mensen hun betaalde vakantie op een later moment kunnen verzilveren. Ik verwacht dat er ook zo’n 1,5 miljoen Nederlanders dit jaar hun vakantie laten schieten. Denk bijvoorbeeld aan de ondernemers en ZZP-ers die zwaar getroffen zijn door de crisis. De prijzen kunnen wel eens flink stijgen. De grotere ketens van vakantieparken werken met yield management pakketten, die rekening houden met vraag en aanbod. Wie te lang wacht zal voor een vakantie de hoofdprijs mogen betalen.”
Rol van een nationaal herstelplan
Het NBTC heeft het voortouw genomen om een nationaal herstelplan voor toeristisch Nederland op te zetten. Wat verwacht je daar van? Vos: “Zo lang de maatregelen van kracht zijn heeft het weinig zin om sowieso iets aan promotie te doen. Je hoeft de Nederlanders ook niet uit te leggen dat ze in Nederland heel prettig op vakantie kunnen. Zij kennen ons land wel en weten wat daar te beleven is. Het is vooral belangrijk om het vertrouwen weer terug te winnen. Veiligheid heeft straks een hele hoge prioriteit. Kunnen mensen er wel op vertrouwen dat een accommodatie alles heeft gedaan om een mogelijke besmetting te voorkomen. Een nationaal draaiboek voor hygiëne- en veiligheidsmaatregelen, die overal hetzelfde is, zou daarbij kunnen helpen.”
Vos noemt nog een essentieel onderdeel van het nationaal herstel: “De keten van beleving moet weer hersteld worden. Daarmee bedoel ik dat een vakantie veel meer is dan het boeken van een accommodatie. Denk bijvoorbeeld eens aan het strand, waar mensen met mooi weer handdoekje aan handdoekje naast elkaar liggen. Dat kan voorlopig niet meer. Maar hoe ga je dat organiseren? Gaan we tickets voor het strand verkopen? Hetzelfde geldt voor zwembaden, attracties, restaurants, e.d. Die zullen waarschijnlijk met tijdslots gaan werken om het bezoek te spreiden. Dat zijn maatregelen die de capaciteit van de verblijfsrecreatie weer onder druk zetten.”
Vakantie in 2021
Vos blikt ook weer verder vooruit. Daar ziet hij voor de recreatiesector nog de nodige uitdagingen: “Hopelijk komt er snel een medische oplossing, dan kan de markt zich weer wat normaliseren. Normaal wordt het voorlopig nog niet. De vouchers hangen zeker in 2021 nog boven de markt. Bedrijven hebben dit geld al ontvangen, maar moeten hun diensten nog leveren. Het is nog de vraag hoe lang de ‘angst om te reizen’ nog zal doorspelen in de hoofden van de vakantiegangers. Vertrouwen, met name in een veilige bestemming, zal voorlopig een hele belangrijke rol blijven spelen bij de keuze van een vakantie.”
Met dank aan: Karel Vos, Algemeen directeur van Bookit. Bookit is een specialist in korte hotel- en bungalow vakanties. Ze werken o.a. met de merken/websites weekendjeweg.nl en bungalows.nl
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.