Glamping toe aan vernieuwing: “Deze markt moet luxer worden”
Net als bij iedere andere product staat ook het doorontwikkelen van accommodatievormen niet stil. Intussen is er zoveel aanbod in ‘unieke overnachtingen’ dat men zich af kan vragen in hoeverre dit nog een werkelijke unieke beleving biedt. Toch staan er soms aanbieders op die een andere weg in weten te slaan. Creative Structures is een nieuwkomer in het overnachtingssegment en richt zich op een ervaring die, volgens managing director Bas Hoijtink, in Nederland tot nu toe nog niet te vinden is.
Een mening die onderstreept wordt door onder andere Bas Hoogland, voormalig commercieel directeur van Landal GreenParks. Het zien van deze nieuwe tentstructuur bracht hem weer even terug naar een jaar of 13 geleden, toen hij het was die de safaritent bij Landal introduceerde. Glamping was nog iets nieuws, maar vanaf dag één een grandioos succes. Hij onderkent echter dat het product aan vernieuwing toe is en ziet daarin kansen voor concepten die zich weten te onderscheiden.
Anders dan wat je misschien zou verwachten van een bedrijf dat tot vorig jaar met name actief was in high end tentstructuren voor op evenementen, komt de toetreding tot de overnachtingsmarkt vanuit Creative Structures niet voort uit de pandemie. Het was een reis door Marokko waarop Bas Hoijtink geïnspireerd raakte. Op de intense tocht door de woestijn werd hij verbluft door een weldadig luxe tentervaring, wat leidde tot een onderzoek naar de mogelijkheden om de eigen constructie door te ontwikkelen tot een verblijfsaccommodatie. Het resulteerde in de Crossover Lodge waarmee luxe kamperen naar een hotelervaring wordt getild. We spraken met Bas en Bas over de volgende fase van glamping, nieuwe nichemarkten en de overnachtingsbeleving van de toekomst.
Wat maakt de Crossover Lodge anders dan het huidige glampingaanbod?
Hoijtink: We hebben de ontwikkeling niet vanuit tentverblijf benaderd, maar eerder vanuit de hotelervaring in een tent. Het unieke zit in de vormgeving en de luxe. We creëren een omgeving die verwachtingen overtreft. Het gevoel van “dit heb ik thuis niet”.
Hoogland: Early adaptors willen steeds luxer verblijven; het verwachtingsniveau wordt steeds hoger. De safaritent is al een tijdje geen bijzonder product meer. Ik zie mogelijkheden door de nieuwe stijl, een andere vormgeving. Bij Creative Structures voél ik de luxe.
Zit de doelgroep die voor zo’n luxe hotelervaring gaat wel te wachten op een tentervaring?
Hoijtink: Er is een niche die echt luxe wil kamperen. Vergelijk het met safarilodges in Afrika. Je kent misschien de plaatjes wel van accommodaties op luxe safari-resorts. Een vrijstaand bad op pootjes, dat soort dingen. Waarom hebben wij dat safarigevoel hier niet? Ik ben ervan overtuigd dat je die ervaring hier ook kan hebben.
Hoogland: Mensen zoeken toch steeds meer iets bijzonders dichtbij huis. De locatie moet wel premium zijn.
Hoijtink: Luxe is niet meer per se alleen weggelegd voor een kleine groep. Men is bereid om een uitgave te doen voor iets bijzonders. Het gaat er daarbij per se niet om dat ze het ‘meest luxe’ krijgen dat er is, maar het comfort moet wel minstens zo goed zijn als thuis.
Past het product meer bij een camping of bij een bungalowpark? Bij welke bedrijven zie je met name mogelijkheden?
Hoijtink: Het kan beide. Ik zie vooral kansen voor vakantieparken die ook een camping hebben. Het is geen alternatief voor een bungalow of chalet, je zet het er ook niet recht naast, maar het kan wel een hybride toevoeging zijn. Bijvoorbeeld bij parken die nog een heel mooi rustig plekje hebben. Voor een camping kan het een level up zijn. Maar er is ook interesse vanuit de hotel-hoek. Op een mooi stukje grond kan je zo een outdoor experience toevoegen. De lodges zijn overigens ook koppelbaar. Daardoor zijn er bijvoorbeeld ook mogelijkheden voor groepsverblijf.
Waar past de Crossover Lodge in het rijtje op het gebied van levensduur, duurzaamheid, seizoensgeschiktheid en investering?
Hoijtink: Ons materiaal is volledig weer-en-windbestendig. Dankzij de vloer en dubbele wanden kunnen we het traditionele kampeerseizoen met een week of 5 a 6 verlengen. De bolle vorm werkt bovendien als een natuurlijke airconditioning. De lodge kan verwarmd worden en we hebben zelfs plaatsingen in wintersportgebieden; al zie ik de gemiddelde Nederlandse camping dit vanwege de stookkosten niet doen. Maar het kán wel. De aluminium constructie is blijvend en we hebben nog nooit een zeil hoeven vervangen. Verder leveren we ze in principe volledig ingericht met duurzame materialen. Qua investering zijn we niet de duurste, maar bevinden we ons wel aan de bovenkant van de markt. Vergelijk je het met een chalet of tiny house, dan praat je wel over een lagere investering. Zeker als naar vierkante meters bekijkt, want onze constructie is met 8×8 meter erg ruim. Het is alleen niet helemaal vergelijkbaar omdat het hier niet over ‘stenen muren’ gaat.
Welke trends en kansen zien jullie in de verblijfsrecreatiemarkt?
Hoogland: ‘Verluxing’ een belangrijke trend. Verder, al is het niet echt een trend meer te noemen, zal digitalisering zich verder doorzetten. De receptieloze aankomst, appgebruik op het park, papierloos communiceren. Ook al geloof ik zelf nog heel erg in offline stimuleren van online. Verder blijft Fun & Entertainment belangrijk. Een deel van de doelgroep zal ‘groen’ zijn en komt voor rust, maar de gele doelgroep bijvoorbeeld, wil toch vermaakt worden.
Hoijtink: Ik geloof dat we niet meer naar de traditionele prijssegmenten moeten kijken, maar dat de markt veel meer met beleving moet worden verbonden. Bijvoorbeeld de beleving van outdoor, stad, water.
En bedreigingen?
Hoijtink: Het uitmelken van het verblijfsproduct. Deze markt moet luxer worden. Glamping zit op de curve in de markt waarop het tijd is voor vernieuwing. Voor ons als leverancier is verder het veranderen van eigenaars een bedreiging, waardoor het beslismoment vertraagt.
Hoogland: Professionaliseren is voor veel bedrijven noodzaak. Er is nog veel amateurisme in onze branche.
Hoijtink: Ik verwacht dat de vele nieuwe tentconcepten en accommodatievormen ook wet- en regelgeving met zich mee gaan brengen. Dat zijn we met ons concept alvast voor. Onze tentstructuur is stormvast en TÜV-gecertificeerd.
Wat is het vakantiepark (en de accommodatie) van de toekomst?
Hoogland: Er is niet één soort vakantiepark van de toekomst; er zijn zoveel verschillende gasten. Wel is het duurzaam en toekomstbestendig. En meer ruimte tussen de accommodaties. Dat valt overigens direct op aan de Crossover Lodge: die is ook ontzettend ruim.
Hoijtink: Wij zien ‘lodging’ als het nieuwe glamping. Ons doel is om de hele markt naar boven te trekken.
Meer informatie over Creative Structures?
Kijk op creativestructuresworldwide.com
Vergelijkbaar nieuws
Glamping en festivals, twee werelden die samenkomen
LuxeTenten neemt branchegenoot GlampingLodges over
Van pop-up Glampings tot aan verkoop van kwalitatief hoogwaardige Glamping tenten
Camping Pods van Ticra Outdoor per direct beschikbaar
Steeds meer campings kiezen voor kamperen met Karakter!
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.