Inrichting nieuwe, fraaie en duurzame Zuiderzoet weerspiegelt locatie
Center Parcs baat voor het eerst in lange tijd weer zelf een eigen restaurant uit en doet dat op niveau
Center Parcs beheert met het compleet vernieuwde Zuiderzoet in Zeewolde voor het eerst in dertien jaar weer zelf een restaurant in Nederland. Voor de inrichting, het horecaconcept, de bouw en de branding klopte de vakantiegigant aan bij Creneau International. Rik Goedkoop, general manager bij Center Parcs De Eemhof in Zeewolde: ‘Ik ben blij dat deze bijzondere plek – een stukje gewonnen polderland in Flevoland – zo mooi terugkomt in het duurzame interieur.’ Hij prijst daarnaast de samenwerking met Creneau, die soepel verliep ‘omdat Creneau zelf ook restaurants uitbaat.’
Toen restaurant Zuiderzoet een jaar geleden leeg kwam te staan omdat de eigenaar met pensioen ging, rook Goedkoop zijn kans. ‘De jachthaven, de beachclub en het restaurant bevinden zich naast ons park, dat zich uitspreidt over het belendende bos. We verzorgden de verhuur van de appartementen in de haven al en toen de vorige restaurant-uitbater ermee stopte, dacht ik waarom niet? We hebben hier elke week heel veel mensen op het park die graag lekker eten en bovendien had het oude Zuiderzoet een goede naam en reputatie in de omgeving, ook als trouwlocatie. Toen ik mijn plan voorlegde binnen Center Parcs Nederland, dat zijn horeca al jaren uitbesteedt, kreeg ik heel veel positieve reacties en nog meer support. Oude rotten in het vak assisteerden bij de concept-vorming. Ons hele bedrijf kwam samen. Zo hielpen onze Belgische collega’s bijvoorbeeld met het samenstellen van de menukaart. Die is inmiddels kwalitatief hoogstaand, zoveel mogelijk regionaal en als het even kan biologisch.’
Dans
Voor de inrichting ontwikkelde Goedkoop en collega’s een kader-concept. ‘Daarop kwam Creneau met het thema Dance between Water and Land waarmee het ontwerp de locatie – ingepolderd land – weerspiegelt, en dat zie je overal in terug. In de kleurstelling, materialen, texturen en vormen. Zo worden water en aarde op verschillende manieren gepresenteerd. Neem de grondlagen in de bar en keuken, alsof die ook ingepolderd zijn, of de golfjes in de houtafwerking, het ripple-effect op wanden en in de verlichting, het gordijn in de vorm van een zeil en de golvende beweging van de tafels. Veel van die dingen heeft Creneau niet alleen ontworpen, maar ook zelf gemaakt in hun eigen atelier.’
Duurzaamheid troef
Verder drong Creneau aan op een duurzaam ontwerp, waar Center Parcs meteen enthousiast van werd. Goedkoop: ‘Dat heeft er bijvoorbeeld in geresulteerd in dat bijna 80 procent van het oude meubilair zoals tafels en stoelen is hergebruikt of aangekocht uit andere restaurants die dicht gingen. Alles opnieuw gezandstraald en gebeitst. Als nieuw. Ook de oude bar heeft een nieuwe omkasting gekregen. Verder komt het duurzame karakter ook terug in de materiaalkeuze zoals een klimaatpositieve vloer waarin bijvoorbeeld recycled plastic is verwerkt, duurzaam plaatmateriaal en Led-verlichting natuurlijk.’
Customer journey
Verder dacht Creneau strategisch mee. Goedkoop: ‘De customer journey bijvoorbeeld. Hoe komen mensen aan, welke routes lopen ze, wat zien ze dan, welk zicht is het mooist? Ook onze medewerkers en hun loopbewegingen kregen aandacht. Daarom is de bar bijvoorbeeld dichter bij het terras geplaatst. Verder hebben de hospitality-specialisten van Creneau advies gegeven over de bedrijfskleding, het servies en wat al niet meer. Zuiderzoet beschikt nu zelfs over een kleine winkel waar je lokale producten kunt kopen.’
Toekomst
Of andere Center Parcs in Nederland nu ook hun eigen toprestaurant willen beginnen? Goedkoop: ‘We hopen natuurlijk dat we met Zuiderzoet niet alleen de bezoekers, maar ook onze collega’s inspireren, maar of er meer van dit soort restaurants bijkomen, weet ik echt niet.’
Creneau International
Creneau International ontwerpt en bedenkt concepten en ideeën die het karakter & gedachtengoed van een bedrijf of organisatie reflecteren, meestal in interieur en branding. Of het nu een restaurant, winkel of groot kantoor is, de vertaling van Creneau is vaak atypisch, maar bewezen en ondersteund door de jarenlange ervaring die het bedrijf heeft in de uitbating van eigen restaurants zoals Cho Gao, Maison Mathis en het Belgian Beer Café. Creneau werkt naast Center Parcs voor klanten als de Carlton Group, ING, Ahold, het MECC en Schiphol, telt meer dan 50 medewerkers en heeft kantoren in Hasselt, Eindhoven en Dubai. Voor veel meer info zie https://www.creneau.com.
Bron: Center Parcs
Foto-credits: Renaat Nijs
Vergelijkbaar nieuws
Horecasegment krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023
Horecaleveranciers krijgen prominente plek op Recreatie Vakbeurs 2024
“Als je niet kiest word je niet gekozen”
Professionalisering in Family Entertainment Centers
Horecava: foodservice met alle zintuigen beleven
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.