‘Meer tijd voor gastvrijheid’ met de gasten-app van Camping Comfort
Een app die het werk van een recreatieondernemer makkelijker maakt en de gasten nog meer van de vakantie laat genieten. Dit is de missie van Camping Comfort. Sinds 2019 biedt dit bedrijf een app aan voor de verblijfsrecreatie. In 2021 spraken wij al met Sjoerd Botter, mede-eigenaar van Camping Comfort over hun missie. Twee seizoenen verder zijn er grote stappen gemaakt binnen de organisatie. De app is geoptimaliseerd en gebruikers zijn nog enthousiaster geworden. Zo zien sommige ondernemers de omzet van hun horeca stijgen sinds ze de app gebruiken.
Wat maakt het gebruik van de Camping Comfort app zo handig? We spreken hierover met mede-eigenaar Sjoerd Botter en enkele recreatieondernemers die de app gebruiken.
Kun je wat meer vertellen over de functionaliteiten van de Camping Comfort app?
“De app is erop gericht om het werk van de recreatieondernemer zo gemakkelijk mogelijk te maken en de gasten een optimaal verblijf te bieden. Dat begint al met onze taalfunctie; de app ondersteunt maar liefst 14 Europese talen en herkent de taal van de gast automatisch. Dit geldt ook voor de functie van pushberichten. Wanneer een beheerder weinig tijd heeft om iedereen apart op de hoogte te brengen van een bepaalde activiteit of noodsituatie, kan er een pushbericht naar alle gasten gestuurd worden. De gasten ontvangen dan een melding in hun eigen taal. Gasten kunnen met de Camping Comfort-app ook broodjes bestellen en privéberichten sturen naar de receptie. Daarnaast heeft de ondernemer de mogelijkheid om informatie over het park of de faciliteiten gemakkelijk up to date te houden. De nieuwe informatie is dan meteen zichtbaar”, vertelt Sjoerd.
Wat vinden gebruikers van de app?
Jeroen Sturrus, Beheerder van Vakantiepark Walsdorf vertelt hierover; “Onze samenwerking met Camping Comfort startte begin 2020 na een gesprek op de Recreatie Vakbeurs Hardenberg. Na een demo zag ik gelijk de waarde van de app, en zeker in coronatijd is de app in korte tijd snel doorontwikkeld. Wij zijn enorm enthousiast over de rol die de Camping Comfort-app in onze dienstverlening en communicatie speelt en we zien dat gasten er ook weg van zijn. We hebben ook andere apps gehad en kunnen dus goed vergelijken, maar zowel qua layout, functionaliteit en innovativiteit vind ik de Camping Comfort-app op Walsdorf één van de grootste aanwinsten van de afgelopen jaren!”
Vakantiepark De Sikkenberg
Ook Sander Meems, Operationeel manager van Vakantiepark De Sikkenberg, een van de eerste klanten van Camping Comfort, is erg enthousiast over de mogelijkheden van de app. “Toen we de app gingen gebruiken merkten we meteen dat de omzet van onze horeca omhoog ging. Door gasten broodjes te laten bestellen via de app ervaren we ook veel meer gemak in de keuken en zijn er veel minder wachtrijen. Zo’n 80 tot 90% van de gasten betaalt nu online. Ideaal“, laat Sander weten. Jeroen voegt daar nog aan toe; “Het mooie van het bestelsysteem is dat je niet alleen je bestelling kunt achterlaten, maar dat je ook gelijk een ophaaltijdstip kunt selecteren en zo gelijk weet hoe laat je bestelling klaar is. We hebben het systeem zo ingesteld dat bijvoorbeeld onze pizza-bestelmenu maximaal 3 bestellingen per kwartier accepteert, afgesteld op onze keukencapaciteit, en daarna automatisch afsluit. En met het cafetariamenu doen we hetzelfde. Zo voorkomen we lange rijen van gasten die allemaal graag om 18u aan tafel hadden gewild. Mensen maken soms ook de aanname dat senioren het gebruik van een app lastig zouden vinden, maar niets is minder waar! Ook senioren vinden het prachtig om via de app in contact te blijven met onze receptie en bestellingen te versturen.”
Is het opzetten van de app een grote ingreep voor een campingeigenaar?
“De app is direct klaar voor gebruik. Het duurt nog geen tien minuten voor Camping Comfort klaar staat. Een ondernemer hoeft zich alleen maar aan te melden en kan dan direct aan de slag in het beheersysteem. Het systeem is ook nog eens heel simpel in gebruik. Je hebt er geen cursus of speciale kennis voor nodig. Daarbij moet ik ook vertellen dat een groot deel van de app automatisch ingevuld wordt met teksten over plaatsen in de buurt en faciliteiten. Die teksten zijn geschreven door een professionele copywriter. Dit kan ter inspiratie dienen of is geheel over te nemen”, legt Sjoerd uit.
Welke grote veranderingen heeft de app doorgemaakt afgelopen jaar?
“We merkten dat ondernemers veelal met tijdslots wilden werken, dit was begin 2021 nog niet van toepassing op onze app. Door te luisteren naar de wensen van onze klanten hebben we dit inmiddels geïntegreerd”, geeft Sjoerd aan. Sander van Vakantiepark De Sikkenberg vertelt: “Door het werken met tijdslots hebben wij veel meer grip op bestellingen in de horeca, maar ook bij reserveringen van activiteiten. En het scheelt ons veel papierwerk, wat ook weer goed is voor het milieu. De nauwe betrokkenheid van het team van Camping Comfort ervaren wij als zeer prettig. Wanneer wij wensen hebben kunnen we dit gemakkelijk met ze bespreken en vaak is het dan al binnen een half jaar gerealiseerd”. Sjoerd vult aan; “Zo merkten we op een gegeven moment dat de horeca het zwaar kreeg vanwege corona. Door de bestelservice in onze app slim in te zetten bij de horeca werd de terrasomzet opgevangen. Dit is handig op momenten dat het terras dicht zit vanwege personeelstekort of corona. De bestelservice kun je handmatig aan- en uitzetten.”
Wat zijn jullie toekomstplannen met Camping Comfort?
“Met trots kunnen we melden dat we een samenwerking zijn aangegaan met campingspecialist ACSI. Momenteel hebben we meer dan 150 campings in acht landen. Dankzij deze samenwerking kunnen wij onze internationale ambities waarmaken door gebruik te maken van het grote ACSI-netwerk. Verder blijven wij kijken naar goede koppelingen met andere systemen. Zodat we de app nog innovatiever en completer kunnen maken”, glimlacht Sjoerd.
Frank Jacobs, Business developer bij ACSI reageert enthousiast op de samenwerking; “Wij horen op campings vaak dat zij te kampen hebben met personeelstekort. De app van Camping Comfort biedt hier uitkomst. Daarnaast hadden we meteen een klik met de twee zeer gepassioneerde ondernemers. We zijn ervan overtuigd dat dit product past in de huidige tijdsgeest. De gasten-app draagt bij aan een goede kampeerervaring van campinggasten en dit vinden wij bij ACSI belangrijk.”
Over Camping Comfort
In 2018 werd het idee van een gasten app geboren en werd Camping Comfort opgericht door Hans van der Sluis en Sjoerd Botter. Met de Camping Comfort gasten-app genieten gasten optimaal van hun kampeervakantie. In de app is onder andere alle info over de camping te vinden én een handig overzicht van de activiteiten in de omgeving. Zo heb jij als ondernemer samen met je team meer tijd voor persoonlijke aandacht.
Meer informatie over Camping Comfort? www.campingcomfort.com
Vergelijkbaar nieuws
Het Ambachten & Speelgoed Museum is klaar voor de toekomst
“Er is geen ruimte voor de middelmaat”
Beerze Bulten zet digitale stappen om de gast onvergetelijke herinneringen mee te geven
Eerste Recreatie Next Level Awards uitgereikt
Gastbeleving, sfeer en functionaliteit samengebracht met de juiste inrichting
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.