Hoe Duitse boekingen uw bezetting buiten de zomer optimaliseren
NOVASOL Vakantiehuizen – Duitse boekingen voor bezetting buiten de zomer
Vakantieparken en lokale ondernemers in Nederland profiteren al jaren in meer of mindere mate van het aantrekkende inkomende toerisme. Verwachting is dat deze trend zich voortzet in de komende jaren. Onze Oosterburen spelen hierin een belangrijke rol (sinds 2012 ca. 63% stijging; bron: NBTC). We vroegen NOVASOL Vakantiehuizen, Europees marktleider in de verhuur van vakantiehuizen met stevig netwerk in Duitsland, naar de kansen.
De vele voordelen van Duitse gasten
Los van het feit dat deze enorme herkomstmarkt (alleen Noordrijn-Westfalen al ca. 18 mln inwoners) vrijwel continue groeit, boeken Duitsers gemiddeld 3 tot 5 keer per jaar een shortbreak naar Nederland en België. De vele korte verblijven zijn uiteraard heel interessant om de bezetting buiten de reguliere schoolvakanties te optimaliseren. Belangrijke reden voor deze shortbreaks is dat de afstand tot onze bestemmingen door hen als ‘prima te doen’ wordt ervaren. De loyaliteit van de Duitser indien een locatie goed bevalt, is natuurlijk ook een waardevolle factor. Bovendien boekt de Duitse toerist doorgaans vroeg, ook zonder enige kortingsprikkel. Al met al maakt dit ze tot een zeer interessante doelgroep voor ieder vakantiepark.
Voorbij de bekende weetjes
Van Duitse gasten is algemeen bekend dat een zeer goede schoonmaak essentieel is. Daarnaast is uit eigen klantonderzoek gebleken dat kwalitatief goed tuinmeubilair erg op prijs wordt gesteld. Bovendien is er relatief veel aandacht voor de veiligheid van kinderen en huisdieren. Mogelijkheden genoeg bij een vakantiewoning om hieraan te voldoen, denk bijv. aan traphekje en omheinde tuin. Staat uw park open voor honden? In Duitsland is een grote groep huisdierbezitters te vinden met meerdere honden. Het kan dus interessant zijn om uw vakantiepark als ‘huisdiervriendelijk’ te profileren. Let verder op met de benoeming ‘luxe’. Het betekent voor een Duitser ‘top of the bill’ en niet een ‘gewoon comfortabele’ woning. Tot slot ervaren Duitsers onze trappen als steil… maar daar valt natuurlijk weinig aan te veranderen.
Verleid de Duitser om te kiezen voor een andere locatie
We weten dat onze Oosterburen van een locatie bij het water of de kust houden. Andere provincies zoals Noord-Brabant, Drenthe, Overijssel en Groningen kunnen echter ook prima mee profiteren van de groei vanuit Duitsland. Niet alle langere vakanties en shortbreaks gaan immers naar dezelfde bestemming. Zorg dus dat uw park zich onderscheidt met een bijzonder woningtype, aangeboden faciliteiten of een consequent doorgevoerd (lokaal) thema ten opzichte van andere parken. Belangrijke vermelding hierbij is dat de verleiding veel sterker zal zijn indien de samenwerking wordt gezocht met lokale partners.
Met dank aan: NOVASOL Vakantiehuizen. NOVASOL, dansommer en Ardennes-Etape vormen NOVASOL A/S met hoofdkantoor in Virum, Denemarken. NOVASOL A/S heeft dochterondernemingen in 18 Europese landen en meer dan 60 kantoren verspreid over Europa. Met meer dan 50.000 vakantiehuizen in 28 landen is NOVASOL A/S de grootste Europese aanbieder van vakantiehuizenverhuur. In 2017 bood NOVASOL A/S vakantiehuizenverhuur aan voor meer dan 2 miljoen gasten.
Meer informatie: www.novasol.nl/verhuren
Vergelijkbaar nieuws
800-jarige olijfboom vindt plek in 17e themagebied van Europa-Park
Leuk, uitdagend maar ook spannend; het verhaal achter Camping & Gasthof Welgelegen
Hugseat: Binnen een dag design infraroodsauna in je mooiste hotelkamers of vakantiehuizen
Bezoek aan Gelderland stijgt eerste kwartaal met 6 procent
Jachthavens en gemeenten: wie omarmt de huisboot?
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.