Popcorn Revenge brengt attracties met spelvorm naar een ‘next level’
Interactiviteit
De nieuwe darkride is gerealiseerd door een groep van bedrijven. De centrale regie lag bij het Belgische bedrijf Alterface. Directeur Beniot Cornet van Alterface legt uit wat er veranderd als je een game toevoegt aan een attractie: “Het hele concept verandert; met gaming krijgt de bezoeker een actieve rol in een attractie. Voorheen kon je alles binnen een attractie van tevoren plannen. Door bezoekers een rol te geven, moet je rekening gaan houden met een onzekere en wisselende factor. De spelvorm moet zowel aantrekkelijk zijn voor beginners, maar ook voor de jeugd die al veel ervaring met gaming heeft.”
Winnen – en niet verliezen
Cornet noemt nog een belangrijk onderdeel van een gaming-concept: “Als je een spelletje speelt, dan is ‘winnen’ natuurlijk leuk. Maar er is ook altijd iemand laatste. Je wilt natuurlijk niet dat die het stempel van ‘loser’ krijgt. Het is de kunst om iedereen een positieve beleving mee te geven.”
Totaalbeleving
Een verschil met het spelen van een spel in een attractie ten opzichte van thuis op de spelcomputer is dat niet alleen het scherm een rol speelt. Ook de rest van de omgeving moet in een passende stijl aansluiten op de beelden van het scherm. Voor deze invulling werd Jora Vision ingehuurd. In de wachtrij wordt de bezoeker alvast bekend gemaakt met het thema in de ride. Deze pre-show zit bij de Popcorn Revenge vol met grappige verwijzingen naar de ‘boze popcorns’. Het is voor de bezoeker ook de introductie met de verhaallijn. Het verhaal is niet al te complex, en komt er vooral op neer dat de popcorntjes tot leven zijn gekomen, en dat je deze weer kunt kalmeren door ze met popcorn sausjes te beschieten.
Spel en verhaal
Alhoewel de storyline een extra dimensie biedt aan de attractie moet je de rit ook zonder de introductie en aanwijzingen kunnen begrijpen. Dat is hier prima gelukt. Creatief directeur Laurence Beckers: “Wat je in de praktijk vaak ziet is dat mensen in de wachtrij en tijdens de pre-show veelal met elkaar bezig zijn en daardoor (delen van) de uitleg missen. Dan moet je er voor zogen dat mensen ook zonder deze voorinformatie intuïtief begrijpen hoe de attractie werkt.”
Techniek is onzichtbaar – maar moet kloppen
Barco leverde de projectoren voor de attractie. In eerste instantie lijkt dat een bijzaak voor de totaalbeleving. Peter Pauwels van Barco legt uit dat de keuze van de juiste projector wel degelijk cruciaal is voor de beleving: “Met name de snelheid waarmee de beelden worden geprojecteerd zijn voor een spelvorm van groot belang. Bij een te lange vertraging tussen schieten en resultaat op het scherm, klopt de beleving niet meer.” Ook zien we dat de lichtsterkte (lumen) van invloed is op de kwaliteit van de beelden. Een scherm heeft een wat minder zware projector, en dat is zichtbaar.
Nog enkele aspecten die spelen bij het ontwikkelen van een gaming attractie: Een voordeel van het toepassen van een game in een darkride, is dat je de aandacht van de spelers beter kunt sturen. Je weet immers dat men volop gefocust is op het scherm waar je punten kunt verdienen.
Het spel is multi layered: Dat betekent dat er zowel voor beginners als fanatieke gamers een uitdaging in zit. Bij de Popcorn Revenge wordt het spel bijvoorbeeld aangepast aan de snelheid waarmee de popcorns worden weggeschoten. Daarmee krijgen de ervaren spelers veel meer objecten in beeld.
De term ‘Erratic’ vraagt om een nadere uitleg: Cornet: “Doordat de karretjes (Door ETF rides) niet op een spoor zitten (trackless), maar vrij door de ruimte kunnen bewegen heb je veel meer mogelijkheden om het parcours aan te passen. Daar hebben we bij de Popcorn Revenge dan ook volop gebruik van gemaakt. Je weet nooit van tevoren welk parcours je gaat afleggen. Je mist altijd één zaal en moet dus minimaal twee keer deelnemen om alle zalen te hebben gezien.. Dankzij slimme software botsten de wagentjes niet tegen elkaar. Deze willekeur (erratic) zorgt er voor dat je telkens een andere beleving krijgt.”
Storyline; De ride moet ook een hoge fun factor bevatten, zodat ook mensen die niet in gaming zijn geïnteresseerd een leuke beleving hebben.
Easter Eggs; dit zijn verassingen in het spel. Deze zorgen er voor dat er nieuwe karakters in het scherm verschijnen. Daarmee kun je extra punten scoren. Dit is vooral interessant voor mensen die de rit vaker willen beleven en hun high score willen verbeteren. Het zorgt er als het ware voor dat er een ‘next level’ aan het spel wordt toegevoegd. Fanatiek spelers zullen de informatie over de easter eggs gaan delen en zo proberen om hun high score verder te verbeteren.
Het competitie-element is een wezenlijk onderdeel van de attractie. Na elke scene is je score zichtbaar; maar je ziet ook de score van je buurman. Dat zorgt voor een extra motivatie bij competitief ingestelde spelers. Ok de hall of fame, bij de uitgang van de attractie, is bedoeld om topspelers te motiveren.
Toekomstige ontwikkelingen
Met de lancering van Popcorn Revenge is er een nieuwe stap gezet op het gebied van gaming in attracties. De participanten in dit project zien voor de toekomst nog wel kansen om dit soort attracties verder te ontwikkelen. Enkele trends die worden genoemd: Ruud Koppens van ETF rides: “Je zou de beleving van de attractie kunnen doortrekken buiten de attractie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een interactie met een app op je mobiele telefoon.”
Benoit Cornet: “We kijken al naar de mogelijkheden die machine learning kan toevoegen aan een attractie. Als je kunt monitoren hoe goed een speler is, dan kun je dar meten ook het spel op aanpassen.”
Meer informatie: www.walibi.be www.alterface.com www.joravision.nl www.etf.nl www.barco.com
Vergelijkbaar nieuws
Inscape zeer populaire attractie op Recreatie Vakbeurs
Karakteristieke speeltoestellen van Robinia hout
“Wij zijn jouw VrienDD”
“Je hebt hier verbinding met elkaar”
Rubriek: Expert aan het woord - SPELEN!
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.