Rubriek ‘Passie voor Recreatie’ – In gesprek met René en Bart Zweers van camping De Wildhoeve in Emst
De Recreatievakbeurs in Hardenberg is een passende plek voor een interview met Bart en René Zweers, mede-eigenaars van camping de Wildhoeve in Emst. De familie van Renés vrouw, Karin, startte midden vorig eeuw dit kampeerbedrijf op de Veluwe. Bart (33) is inmiddels de derde generatie die de scepter zwaait over dit succesvolle familiebedrijf, wat René en Karin de mogelijkheid geeft langzaamaan een stapje terug te doen.
Waaraan heeft de Wildhoeve zijn succes te danken?
De Wildhoeve heeft de afgelopen jaren heel wat prijzen in de wacht gesleept. Als eerste camping in Nederland werd De Wildhoeve door de Duitse ADAC uitgeroepen tot ‘Beste familiecamping van Europa. Slechts twee andere campings op ons continent kregen die eer ook. Een andere prijs die het bedrijf in de wacht sleepte was de ANWB/KCKInnovatieward voor het project ‘Ontdek de Kleine Wonderen’. De Wildhoeve Woudloper die daaruit voorkwam is inmiddels een begrip op de Veluwe. En dit jaar behoorde De Wildhoeve bij het selecte gezelschap van drie campings in Europa die genomineerd werden door de ADAC in de categorie duurzaamheid en omgevingsbewustzijn. Kortom een bedrijf met een missie.
Bart en René geven aan dat de ligging van hun camping, middenin een natura 2000 gebied een unieke propositie is. Waar andere bedrijven de beperkingen soms als een last ervaren, koestert de Wildhoeve juist de natuurlijke kwaliteiten van haar omgeving en speelt daar op in. Bewust omgaan met de omgeving zit in de genen van deze familie.
Welke fouten hebben jullie gemaakt als ondernemers en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
“In 2008 hebben wij de brasserie op onze camping in eigen beheer genomen. Wij zijn tegelijkertijd een exclusievere kaart gaan voeren met o.a. veel duurzame streekproducten. Ook met de intentie om gasten van buiten de camping naar binnen te halen voor een restaurantbezoek. Wij hebben ons daarop een beetje verkeken. Een restaurant achter een campingslagboom en niet zichtbaar vanaf de weg vormt toch een beetje een barrière voor dag- of avondgasten.
Ons eigen kampeerpubliek met veel jonge gezinnen wilde bovendien juist graag een wat eenvoudigere kaart. We waren destijds dus misschien wat te vroeg met onze duurzame kaart, maar daar hebben we van geleerd. Inmiddels past onze brasserie qua product en beleving goed bij ons bedrijf. Maar wel nog steeds met duurzame- en streekproducten.”
Welke slimme maatregel heeft jullie veel opgeleverd?
“Wij zin volop aan de slag met energietransitie op ons bedrijf. Dit houd meer in dan alleen het plaatsen van zonnepanelen. Dit doen we in een fieldlab samen met onder andere Saxion Hogeschool en Gemeente Epe en collega-bedrijf de Jagerstee.”
Hoe ervaren jullie de samenwerking met lokale en provinciale overheid?
“Voor ons als park middenin een Natura2000- gebied is een goede samenwerking met de overheid van groot belang” vertelt René. “Ik ervaar deze samenwerking als uitstekend.” “Ik zit zelf namens HISWARECRON ook in het Dagelijks Bestuur van de VeluweAlliantie.” (De VeluweAlliantie is een publiek-private samenwerkingsverband dat een bijdrage levert aan de duurzame ambities van de Veluwe. (red.))
Wat is voor jullie iets waar je erg aan hecht in jullie bedrijf?
Bart geeft aan dat aandacht voor natuurbeleving in alle facetten van de bedrijfsvoering dient terug te komen. Of het nu gaat over hoe de milieustraat er uit ziet of hoe je je als bedrijf profileert. De ANWB/KCKInnovatieward die de Wildhoeve met het project ‘Ontdek de Kleine Wonderen’ in de wacht heeft gesleept geeft aan dat die focus gezien en gewaardeerd wordt. Op deze wijze worden de gasten meegenomen in een duurzame vakantiebeleving.
Kunnen jullie tot slot iets noemen wat de Nederlandse Recreatiesector in jullie ogen nog mist?
“Wat ik mis is dat de recreatiesector door de verschillende overheden nog te vaak nìet als economische sector wordt gezien, terwijl deze in veel plaatsen een hele grote economische betekenis heeft. Hier ligt nog een hele grote uitdaging voor de branche.”
Vergelijkbaar nieuws
Meer dan 70% van de gasten direct te bereiken via mobiele app
Onderscheiding voor stacaravan Key West by O'Hara
‘Voorop blijven lopen door samen sterker te zijn’
Blogs4Travel lanceert de podcast over toerisme, recreatie en vrije tijd
MarinaParken breidt verder uit en koopt derde vakantiepark
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.