Uit Recreatief Totaal

TikTok: het nieuwe Google?

Geplaatst op: 19 december 2024

TikTok is niet langer alleen een platform voor het delen van video’s. Volgens nieuwe gegevens van Google zelf wordt het ook steeds meer gebruikt voor zoekopdrachten. Zo’n 41% van alle gebruikers heeft het sociale mediaplatform als zoekmachine ingezet en zelfs 40% van de jongeren verkiest het boven Google. Maar wat maakt TikTok dan zo aantrekkelijk?

Een zoekopdracht zoals “bungalow Flevoland” levert op Google vaak een reeks gesponsorde resultaten op, afkomstig van vakantieparken en commerciële websites. TikTok pakt dit heel anders aan. Wanneer je dezelfde zoekterm op TikTok invoert, krijg je visuele, authentieke content te zien, gemaakt door ‘gewone’ mensen zoals jij en ik. Binnen enkele seconden zie je echte ervaringen en krijg je een eerlijker beeld van wat je kunt verwachten. Voor bedrijven ligt hier een enorme kans: als je ertussen staat of invloed hebt op de content die men daar ziet, kun je veel meer bereik en zichtbaarheid genereren.

Zelf aan de slag op TikTok

Het succes van TikTok-content zit hem in de authentieke en vermakelijke benadering. Gebruikers van sociale media hebben geen interesse in commerciële, gladde marketingboodschappen. Ze willen spontaan en zonder al te veel opsmuk vermaakt worden. Het is daarom belangrijk dat bedrijven nadenken over welke vorm van entertainment past bij hun merk en hun boodschap. 

Breng je boodschap direct en zonder omhaal; je hebt namelijk maar een paar seconden om de aandacht te grijpen. Let erop dat je niet in negatieve zin opvalt. Gebruik daarom dezelfde tools en lettertypes die de gemiddelde gebruiker ook ter beschikking heeft. Voor marketeers kan het een uitdaging zijn om hun eigen huisstijl en grafische ontwerp los te laten, maar het verschil tussen organische en commerciële content zien, kan juist het succes van je campagne vergroten.

Laat anderen het werk doen

Hoe meer mensen content over jouw bedrijf of merk delen, hoe groter de kans dat je een breed publiek bereikt. Vooral wanneer je zelf ook een hand hebt in wat er gedeeld wordt, bijvoorbeeld door samen te werken met influencers. Nodig deze influencers uit en geef hen de kans om alles te ervaren wat je wilt laten zien aan een groter publiek. Bedenk daarbij dat influencers vaak enorm veel werk in hun content steken, maar in Nederland geen directe inkomsten ontvangen van TikTok of Instagram. Terwijl bedrijven wel vaak een flink bedrag uitgeven aan traditionele marketingcampagnes, zoals advertenties in bushokjes, blijft budget voor betaalde samenwerkingen met influencers soms achter. En dat terwijl zij vaak een enorm bereik hebben binnen je doelgroep.

Bijvoorbeeld, als ‘Themepark Explorers’ bereiken wij met onze content maandelijks 70 miljoen mensen met een interesse in leisure. Toch is het opvallend hoe vaak bedrijven deze kans onbenut laten en deuren gesloten houden voor influencers. Door juist op deze eigentijdse manier je doelgroep te benaderen, kun je stappen vooruit maken.

Geloof in je eigen kracht

Een goed voorbeeld van hoe bedrijven succesvol kunnen zijn op TikTok zonder mee te gaan in snelle trends is het Oorlogsmuseum Overloon. Dit museum publiceert wekelijks educatieve video’s over de Tweede Wereldoorlog, zonder in te spelen op tijdelijke hypes. Ze blijven trouw aan hun eigen boodschap en dat betaalt zich uit: hoewel ze niet in de top 10 staan van meest bezochte musea in Nederland, zijn ze al meer dan twee jaar het grootste museum op TikTok qua bereik. Alleen al in augustus wisten ze maar liefst 1,2 miljoen views te behalen.

TikTok is in tegenstelling tot wat velen denken meer dan alleen een platform voor jonge mensen en dansjes. Bedrijven die de online kansen erkennen en de stap durven te zetten, blijven vooroplopen en bouwen een sterke digitale aanwezigheid op. De keuze is aan jou: wil je een volger zijn, of juist een voorloper?

Lars Janssen en Bryan Geraards hebben de leisureindustrie in slechts een paar jaar weten te veroveren met hun visie op de inzet van TikTok. Beiden waren al actief in de leisure en travel (Bryan als Cabin Crew bij KLM en Lars als Expositiemaker bij Aviodrome) en bezochten in hun eigen tijd veel pretparken en allerlei andere recreatiebestemmingen wereldwijd. Deze avonturen verschenen op het kanaal Themepark Explorers, wat meermaals viral ging. Na een succesvolle presentatie hierover op de IAAPA in 2021, waar de zaal tegen hun eigen verwachtingen in bomvol zat, kwamen er zoveel vragen binnen dat ze besloten om hun kennis en ervaring in te zetten om leisurebedrijven te helpen met hun TikTok marketing. Zodoende is hun bedrijf Content Explorers gestart, waarvoor ze heel de wereld afreizen.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.