“Voorspellen is lastig, vooral als het over de toekomst gaat”
Banken en andere geldverstrekkers hebben afgelopen jaar hun investeringsadviezen voor de toeristische sector bijgesteld. Waren zij aanvankelijk nog pessimistisch, inmiddels mag gezegd worden dat de seinen op groen staan. Hierbij is er wel sprake van grote verschillen tussen de verschillende deelsectoren. Waar bijvoorbeeld voor groepsaccommodaties en de bruine vloot nog weinig licht aan de horizon gloort, herstellen campings en bungalowparken sneller dan verwacht en wordt door investeerders alweer een groei van 5% verwacht ten opzichte van 2019.
Jos Klerx, sectormanger Horeca, Recreatie en Toerisme bij de Rabobank stelt dat de Nederlandse vakantieparken en campings vrij goed door de crisis zijn gekomen. “De hele vrijetijdseconomie staat onder druk door de effecten van de coronapandemie, maar het binnenlands toerisme bloeit, hoewel buitenlandse gasten zeker gemist worden, vooral in de schouderseizoenen.”
Sinds afgelopen zomer is er sprake van een grotere binnenlandse vraag. Deze hogere vraag (+20%) in combinatie met hogere tarieven (en steunmaatregelen) heeft ervoor gezorgd dat de schade over afgelopen jaar enigszins beperkt bleef. Voor de zomer 2021 verwacht de econoom van de Rabobank eenzelfde ontwikkeling, waarbij vooral gasten uit Nederland zullen zorgen voor volle parken. De onzekerheid of ook buitenlandse gasten weer Nederland gaan bezoeken heeft met name een impact op de bezettingsgraden in het schouderseizoen. Voor de tweede helft van het jaar verwacht Klerx evenwel herstel van het toerisme uit de buurlanden, wat zal bijdragen aan het herstel van de hele vrijetijdssector. Door deze ontwikkelingen is hij positief over de sector.
“Over 2021 verwacht de Rabobank een groei van vijf procent ten opzichte van 2019”
Wat wel genoemd moet worden is dat parken die op basis van hun activiteitenniveau (grote centrumvoorzieningen) een onderscheidend vermogen hebben, meer hinder ondervinden doordat zij niet het ‘product’ kunnen bieden dat de gast verwacht. Dit zet op dit moment de tarieven onder druk. Een volledig herstel voor dit type vakantiepark zal plaatsvinden op het moment dat maatregelen zo versoepeld worden dat activiteiten weer volledig uitgevoerd kunnen worden.
Aantal overnachtingen groeit harder dan aanbod
In de verblijfsrecreatie zien we een opvallende ontwikkeling. Zo daalde het aantal slaapplaatsen op campings sinds 2012 met ongeveer 15 procent, maar nam het aantal slaapplaatsen op vakantieparken juist met ruim 20 procent toe. Dit kan worden toegeschreven aan de trend dat de consument een luxer product wenst. Voor investeerders een interessante ontwikkeling. Hoewel het aantal slaapplaatsen op campings afneemt, is opvallend genoeg het aantal overnachtingen ongeveer gelijk gebleven. Op vakantieparken steeg het aantal overnachtingen met 35 procent, dit is sneller dan de ontwikkeling van het aantal slaapplaatsen, waardoor de gemiddelde bezettingsgraad van de parken de afgelopen jaren is gestegen.
Door de ontwikkeling van nieuwe vakantieparken zal het aantal slaapplaatsen op vakantieparken de komende jaren verder toenemen. Deze groei zal in eerste instantie voor het hoogseizoen een beperkt effect hebben op bestaande exploitaties, doordat in het hoogseizoen de vraag vaak het aanbod overstijgt. Wel is de verwachting dat een snelle toename van het aanbod, vooral in het achterland, kan leiden tot een druk op de tarieven in het schouderseizoen.
Minder faillissementen
Wat verder opvalt is dat er minder faillissementen zijn dan aanvankelijk verwacht. Dit heeft drie oorzaken:
1. Bedrijfsbeëindiging in plaats van faillissement
2. Financiële overheidssteun
3. Veel bedrijven zijn flexibeler geworden waardoor ze sneller kunnen op- en afschalen.
Uit de eerdere financiële crisis blijkt dat het risico op faillissement in de horeca relatief laag is. Doordat er doorgaans weinig kapitaalgoederen zijn, is het relatief eenvoudig om het bedrijf zelf ‘geordend’ te beëindigen. De horecabedrijven die afgelopen jaar gestopt zijn, zijn veelal bedrijven zonder personeel. Zorgelijk blijft dat de schuldenlast naar overheid en banken toe fors is toegenomen. Voor de horeca bedraagt deze stijging zelfs 50%.
Samenvoegingen in de sector zetten door
De afgelopen jaren werd de markt voor verblijfsrecreatie gekenmerkt door consolidatie. Dit zien we terug bij zowel campings als vakantieparken. Internationale partijen en nationale aanbieders zien de kansen in deze markt. Dat de samenvoegingen doorzetten is een logisch gevolg van de schaaleconomie. De sector is een kapitaalintensieve sector als het gaat om ontwikkeling, onderhoud en investeringen. Ook zien we dat opvolging binnen de familie niet altijd tot de mogelijkheden behoort. Door deze ontwikkelingen mag verwacht worden dat de samenvoeging de komende jaren zal aanhouden. De uitdaging is om een divers en eigentijds vakantiepark te houden en tegelijkertijd te voorzien in de vraag van de gast.
Verduurzamen is een maatschappelijke verplichting
Bij verduurzamen van parken mag inmiddels niet meer gesproken worden van een trend. Dit is anno 2021 een maatschappelijke verplichting. De uitdagingen per park zijn uiteraard verschillend. Zo moeten parken met veel vastgoed en grote centrumvoorzieningen anders verduurzamen dan een park met beperkt vastgoed. Hetzelfde geldt voor parken die verouderd zijn of in gedeeld eigendom. Maar dat dit komende jaren extra aandacht vraagt zal duidelijk zijn. Klerx geeft een treffend voorbeeld. “Steeds vaker zal een gast arriveren in een elektrische auto. Op dit moment kan dit nog verkocht worden als premium optie, door bijvoorbeeld bij de locatie een privé laadpaal aan te bieden. Maar in de nabije toekomst wordt investeren in laadpalen wordt echt noodzakelijk.”
Voor sommige banken geldt inmiddels al dat zijn niet meer beleggen of investeren in toeristische activiteiten die dieren of hun habitat verstoren of schaden, maar voor allen geldt dat duurzaamheid een integraal onderdeel van hun portfolio is.
Bronnen:
kennisdossiers toerisme/recreatie
ING, ABN-AMRO & Rabobank
Vergelijkbaar nieuws
Sidijk en SPI Global Play bundelen krachten door Zweedse investering
Vakantiepark De Twee Bruggen, alles in eigen beheer
Poolse keten van vakantieparken kiest nieuwe naam: BalticParcs
Investeren met een team van investeerders
Toestroom van reserveringen beheren met een flexibel en slim systeem
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.